Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mikael Ahlfors

Jari Nupponen.
Roskalaatikolla. Graafista suunnittelua opiskelevien Jari Nupposen ja Noora Ylösen vastamainoksessa on mukana Mäkkärin ympäristölupaus muiden roskien joukossa.Mikael Ahlfors

Roskalaatikolla. Graafista suunnittelua opiskelevien Jari Nupposen ja Noora Ylösen vastamainoksessa on mukana Mäkkärin ympäristölupaus muiden roskien joukossa.

Miksi Mäkkäri on helppo ivan kohde?

26.11.2010 11.48

Hanna Eriksson

Jari Nupponen palkitaan tänään perjantaina Luonto-Liiton vastamainoskilpailussa vuoden parhaasta parodiasta.

Noora Ylösen kanssa tekemäsi Mainoskupla-kisan voittajatyö irvailee McDonald’sin viherpesulle. Myös viime vuoden kisassa Mäkkäri oli suosittu ivan kohde. Miksi?

Tänä vuonna kisa haastoi puhkaisemaan yritysten viherpesukuplia. Kun aloimme penkoa McDonald’sin ympäristöohjelmaa, se oli täynnä tekstiä, jossa ei ollut mitään järkeä. Julisteemme teksti ”yrityksemme ympäristöohjelman tavoitteena on minimoida toimintamme ympäristövaikutukset” on tuosta ohjelmasta. Se sopii mielestäni loistavasti vastamainokseen muiden mäkkäriroskien joukkoon.

Mihin tarvitaan vastamainoksia, kun mainokset nykyään muutenkin parodioivat itseään?

Vastamainokset herättävät oikeasti miettimään, mitä mainosten ja viherpesun takana on. Olen itse esimerkiksi osallistunut useille risteilyille Itämerellä. Kolmen vuoden takainen Ilo irti Itämerestä -sikailumainos, sai päättämään, että voin itse tehdä toisin.

Kuvaat työksesi myös mainoksia. Kummalla voi valehdella enemmän, kuvalla vai sanoilla?

Kuvalla, koska sen voi tulkita niin monella tavalla.

Miten viherpesun voi tunnistaa?

Se on hankalaa ja vaatii perehtymistä. Kuluttajia huijataan esimerkiksi ympäristöohjelmilla, joissa puhutaan paljon, mutta ei luvata mitään. Viherpesun torjuminen on yritysten, ei ihmisten vastuulla.

mainonta 




Viite