Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Voima

Ocean rage. Volvon mainosta parodoivassa vastamainoksessa seikkailee Volve-auto. Voima

Ocean rage. Volvon mainosta parodoivassa vastamainoksessa seikkailee Volve-auto.

Volvo uhkaa Voimaa oikeustoimilla

11.12.2008 11.03

Vihreä Lanka

Autonvalmistaja Volvo on vetänyt herneen nenään Voima-lehden julkaisemasta vastamainoksesta. Yhtiötä edustava asianajotoimisto uhkaa kustantajaa oikeustoimilla, ellei tämä lupaa paperilla, ettei lehti jatkossa halvenna Volvon tavaramerkkiä.

Voiman numerossa 8/2008 julkaisemassa vastamainoksessa ivaillaan Volvon viherpesukampanjalle, johon kuuluu lehden mukaan muun muassa Ocean Race -purjehduskilpailun sponsoroiminen.

Vastamainoksessa kilpailun nimi on muuttunut muotoon "Ocean Rage" ja automerkki on "Volve".

”Tule sinäkin osaksi ihmiskunnan historian suurinta laivuetta ja miehistöä, joka ylittää sekä omat että luonnon sietokyvyn rajat. Tule voittajien tiimiin”, Volvon mainoskieltä parodioivassa tekstissä sanotaan.

Voima ei aio antaa Volvolle yhtiön vaatimaa lupausta. Voima Kustannuksen toimitusjohtajan Tuomas Rantasen mukaan vastamainoksella ei mainosteta mitään, joten mainontaa koskevien sääntöjen soveltamiseen ei ole mitään perusteita.

"Kyse on journalismista, ja siihen liittyvät ratkaisut kuuluvat päätoimittajalle. Lehden omistajien edustajana puolustan viimeiseen asti päätoimittajan oikeutta tehdä tällaisia journalistisia valintoja."

Rantanen huomauttaa, ettei muistuttavuus täytä tavaramerkin kriteerejä.

Voima-lehti julkaisee jokaisessa numerossaan uuden vastamainoksen. Ne eivät ole toistaiseksi poikineet yhtään oikeusjuttua lehteä vastaan.

"Vastamainoksen idea on usein kasvattaa yleisön mediakriittisyyttä mainoksia kohtaan muokkaamalla ja ironisoimalla mainonnassa käytettyjä verbaalisia ja kuvallisia viestejä", Voiman vastaava päätoimittaja Kimmo Jylhämö sanoo.




Viite