Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
20.8.2010 13.25
Autot ovat jääneet paitsioon viime viikkojen liikennekeskustelussa. Maakuntien lentoreitit ja Seinäjoki–Oulu-radan rahoitus ovat vieneet huomion julkisuudessa.
Autoilua kuitenkin sivuttiin, kun vihreät esittivät, että 70 prosenttia liikenneinvestoinneista tulisi laittaa rautateihin. Nykyisin rahat menevät tasan teiden ja ratojen kesken.
Kelpaavatko vihreille vain junat, kansanedustaja Oras Tynkkynen?
”Nykyisessä valtiontalouden tilanteessa on erittäin epätodennäköistä, että liikenteen kokonaisrahoitus kasvaa. Kun otetaan huomioon liikenteen ympäristövaatimukset, on järkevää ohjata rajallisia varoja ratahankkeisiin”, sanoo Tynkkynen, joka vetää vihreiden liikennepoliittista työryhmää.
Vihreät kyseenalaistavat tarpeen ylipäätään rakentaa uusia teitä.
”On syytä totutella vähitellen siihen ajatukseen, että meillä on jo riittävä väyläverkosto ja keskittyä pitämään se kunnossa”, Tynkkynen sanoo.
Entä muuttuvatko vihreiden näkemykset autoilusta, kun päästöttömät sähköautot yleistyvät?
Tynkkysen mukaan sähköautojen pitkän aikavälin mahdollisuuksia käytetään väärin, kun niillä perustellaan nykyistä ja lähiaikojen autoistumista.
”Ei ole näköpiirissä, että liikenteestä tulisi päästötöntä lähivuosikymmeninä. Sähköautokeskusteluun liittyy mittakaavavirhe, sillä uusista autoista päästöttömiä sähköautoja on alle promille ja keskimääräinen autojen romutusikä on 18 vuotta.”
Tynkkynen muistuttaa, että päästöttömyys ei ratkaise kaikkia yksityisautoilun haittoja.
”Vaikka koko autokanta olisi sähköinen, eivät ruuhkat ja autojen tilantarve häviä mihinkään.”
Tweet