Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019


1.11.2019

Viimeisten päivien raju kiri toi lentoveroaloitteelle myöhään torstaina tarvittavat yli 50 000 allekirjoitusta. Tämä tarkoittaa sitä, että aloite etenee eduskunnan käsittelyyn.

2.5.2019

”Tässä tilanteessa pitää pystyä karsimaan jostain. Lentämisestä olisi helppo lähteä, sillä sen hiilijalanjälki on suuri, ja se on monille kuitenkin ylellisyyttä.”

24.4.2019

Compensaten idea on, että kuluttaja voi ostostensa yhteydessä valita, maksaako hän vapaaehtoisen hyvitysmaksun. Ruoka-annoksen kompensaatiomaksu voi olla esimerkiksi kymmenen senttiä, kun taas uuden auton kohdalla se on useamip satanen.

27.3.2019

Matkustin ensimmäisen työmatkan junalla Brysseliin. Yhdensuuntainen matka kesti puolitoista vuorokautta. Rahaa kului suoraa lentoa vähemmän.

5.3.2019

Ruotsissa halutaan lentoyhtiöille velvoite sekoittaa polttoaineen joukkoon biopolttoainetta. Tavoite on pienentää lentämisen ilmastovaikutusta.

20.2.2019

”Tyly perusongelma on, että ilmastopäästöjen alentaminen kuluttajavalinnoilla on suoraan sanottuna helvetin vaikeaa.”

14.2.2019

Ruotsin lentovero on ollut käytössä melkein vuoden. Yhä useampi ruotsalainen kyseenalaistaa lentämisen.

18.1.2019

”Tällä hetkellä lentonormi läpäisee valkokaulustyöelämän ja politiikan”, sanoo vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen. Hänen mielestään lentämisen tilalle pitää tarjota positiivinen vaihtoehto.

18.1.2019

Kymmenettuhannet eurooppalaiset lentävät joka päivä reiteillä, joilla juna olisi lähes yhtä nopea ja edullinen tapa matkata.

15.1.2019

Finnair toivoo, että puolet asiakkaista maksaisi muutaman euron päästöhyvityksen. Lentoveroa yhtiö ei kannata.

15.11.2018

”Kun pohtii, miksi lentää, pystyy käytöstä muuttamaan.”

20.6.2018

”Kuluttaminen on suorassa yhteydessä elintasoon ja siksi kynnys sen suitsimiseen on korkea.”

1.6.2018

”Ilmastokeskustelussa on se ongelma, että se tarjoaa jokaisella jonkun vapaakortin, jolla oma päästökuorma kuitataan.”

18.4.2018

Lentäminen tuntuu itsestäänselvyydeltä. Vihreä Lanka haastatteli ihmisiä, jotka eivät enää lennä tai lentävät vain harvoin.

18.4.2018

Entisen taistelulentäjän Pertti Sundqvistin mielestä matkustajakoneessa lentäminen on tylsää, eikä Sundqvistilla ole tarvetta matkustaa kauas.

18.4.2018

Rinna Saramäki ymmärsi, että jätteiden lajittelu on turhaa pipertelyä, jos lentää mielijohteesta Pariisiin. Maan pintaa matkatessa etapeistakin tulee kohteita.

10.4.2018

”Kukaan ei uskalla sanoa ääneen sitä epämiellyttävää totuutta, että tulevaisuudessa emme voi lentää yhtä paljon ja halvalla kuin nyt.”

29.3.2018

”Lentäminen on vaikeampi ilmastokysymys kuin moni muu.”

21.8.2017

Jatkuvasti työssään matkustava Timo Wright päätti kahdeksan vuotta sitten lopettaa lentämisen. Sen jälkeen hän on matkustanut paljon enemmän kuin ennen.

27.2.2013

<p>”Kellojen pysäyttämiseksi” nimetyllä toimenpiteellä keskeytetään vuodeksi EU:sta lähteviä ja EU:hun tulevia mannertenvälisiä lentoja koskeva päästökauppa. EU:n yksipuolisesti käynnistämä päästökauppa on suututtanut muun muassa amerikkalaiset ja kiinalaiset lentoyhtiöt.</p>

12.9.2012

Kiina ja Intia ovat jo kieltäneet lentoyhtiöitään osallistumasta EU:n päästökauppaan. Kiina on lisäksi estänyt lentoyhtiöitään ostamasta eurooppalaista kalustoa, mikä voi vahingoittaa erityisesti Airbusia.

2.8.2012

<p>Seitsemäntoista Euroopan ulkopuolista maata, muun muassa Yhdysvallat, Kiina ja Venäjä, haluavat lentoliikenteen päästökauppaan kaikkia osapuolia tyydyttävän ratkaisun YK:n ilmailujärjestö ICAO:lta.</p>

8.3.2012

Lentoliikenteen päästökaupan kaltainen kiista uhkaa nousta myös merenkulun puolella. Merenkulkujärjestö IMO pohti asiaa viime viikolla pääsemättä juurikaan eteenpäin. EU aikoo aloittaa omat toimet, jos sopua päästövähennyksistä ei saada aikaan.

23.2.2012

<p>Vihreän Langan tietojen mukaan Suomen ilmavoimissa pohditaan parhaillaan biopolttoaineiden käyttömahdollisuuksia saksalaisen lentoyhtiö Lufthansan esimerkin rohkaisemana.</p>

23.2.2012

<p>EU:n ulkopuoliset maat saattavat ottaa kovat keinot käyttöön päästäkseen eroon EU:n lentämistä koskevasta päästökaupasta. Lähes 30 maan edustajat tapasivat eilen Moskovassa ja keskustelivat vastatoimista.</p>

6.2.2012

<p>Kiinalaiset lentoyhtiöt eivät saa maksaa EU:n vaatimia päästömaksuja. Lentoyhtiöt eivät saa myöskään nostaa rahtihintoja tai muita maksuja ilman hallinnon lupaa.</p>

4.1.2012

Yhdysvaltain toiseksi suurin lentoyhtiö Delta Air Lines ilmoitti eilen tiistaina nostavansa Eurooppaan suuntautuvien ja sieltä tulevien lentojen hintoja kolmella dollarilla.

13.12.2011

<p>Euroopan komissio käy kahdenvälisiä neuvotteluja Yhdysvaltojen ja muiden unionin ulkopuolisten maiden kanssa niitä kuumentavasta lentoliikenteen päästökaupasta.</p>

14.10.2011

<p>Koelennolla käytettiin polttoainetta, josta puolet oli valmistettu biomateriaalista. Tämän lisäksi käytettiin tehostettua lennonvarmistusta ja jatkuvan liu'un lähestymistä.</p>

14.12.2010

<p>Lentoyhtiö Finnair aloittaa ensi keväänä lennot polttoaineella, johon on sekoitettu uusiutuvista raaka-aineista valmistettua biopolttoainetta.</p>

29.11.2010

<p>Lufthansa aloittaa huhtikuussa kuusi kuukautta kestävän kokeilun, jonka tavoitteena on selvittää biopolttoaineen käytön pitkäaikaisia vaikutuksia moottorin kestävyyteen ja huoltoon.</p>

19.4.2010

<p>Jäätikköjen massasta aiheutuva paine voi pitää kuumankin kiven kiinteänä, mutta kun paine jään sulaessa vähenee, alkaa kivi sulaa.</p>

2.2.2010

<p>Greenpeace järjestää suunnittelukilpailun linnoituksesta, jolla voitaisiin pysäyttää Heathrow'n lentoaseman laajeneminen Englannissa. Järjestö osti alueelta tontin vuosi sitten.</p>

21.1.2010

<p>Kunnat tukevat taantumasta välittämättä lentoliikennettä avokätisesti. Enontekiön kunnanhallitus päätti maanantaina tarjota kuntalaisille ilmaisia Helsingin-lentoja.</p>

7.8.2009

<p>Kansainvälinen talouslama on saanut ihmiset suosimaan kotimaanmatkailua ulkomaanmatkailun kustannuksella kaikkialla maailmassa.</p>

9.4.2009

<p>Neljä maailman johtavaa lentoyhtiötä pohtii parhaillaan keinoja vähentää ilmailun päästöjä. Ilmailuala tuottaa maailman vuotuisista päästöistä noin kaksi prosenttia.</p>

16.1.2009

<p>Britannian hallitus on päättänyt Heathrow'n laajentamisesta. Vastustajia lepytetään nopeilla junayhteyksillä ja päästörajoilla.</p>

13.1.2009

<p>Joukko julkkiksia, tiedemiehiä, poliitikkoja ja aktivisteja yrittää jarruttaa Heathrow'n lentoaseman laajentamista. Suomen Greenpeacen tiedottaja pitää ideaa nerokkaana.</p>


Viite