Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Iiro Törmä
”Lentämistä pitäisi lähestyä yhteiskunnan tasolla”, sanoo Rinna Saramäki. Hänen mielestään lentämättömyydestä ei ole mutkatonta puhua.
18.4.2018 16.14
Rinna Saramäki
”Päätin viisi vuotta sitten, etten enää lennä Euroopassa. Kerran viidessä vuodessa saan lentää jonnekin Euroopan ulkopuolelle, minne ei muuten järkevästi pääse. Sallin nämä matkat, sillä perheeni pitää kaukomatkailusta, enkä koe itseäni askeetiksi. Kävin Japanissa viime vuonna ja sitä ennen 2013.
Päätös jättää lentäminen syntyi, kun luin esseekokoelmaa, joka käsitteli jätteiden kierrätystä. Kirjan nimen olen unohtanut. Teoksessa irvailtiin ihmisille, jotka lajittelevat jätteensä ja pipertävät kierrätyksen kanssa, mutta lentävät joka paikkaan.
Kognitiivinen dissonanssi saavutti huippulukemat. Lopullista päätöstä hauduttelin vuoden. Se merkitsi isoa elämänmuutosta, sillä aiemmin olin tottunut siihen, että voin halutessani lähteä lentomatkoille.
Ennen päätöstä lensin muutaman kerran vuodessa.
Olen lentänyt kymmeniä kertoja elämässäni. Tiesin tietenkin lentämisen
haitoista, mutta keksin aina ajatella, että minulla oli lentämiseen hyvä
syy. Kuten että virkistän itseäni lomalla: lennän ihanaan Pariisiin, ja
haen sieltä aineettomia elämyksiä. Syntyvät päästöt ovat epäoleellinen
pikkuseikka, jota ei lasketa.
Johdonmukaisuus on raskasta, mutta helpottavaa.
Matkailisin
enemmän, jos yhä lentäisin. Koetan olla vertailematta elämääni
Facebookin lomakuviin. Eivät ne toisaalta niin ihmeellisiä ole. Seuraan
netissä kuvia kansainväliseltä avaruusasemalta, enkä voisi matkustaa
sinnekään.
Matkailemme noin kerran vuodessa. Yritämme olla pois Suomesta kuukauden loka–marraskuussa. Tähän saakka se oli helppoa, koska olemme kaksi freelanceria, eikä lapsi ollut koulussa. Nyt tilanne on toinen, sillä lapsi aloitti koulun syksyllä.
Pintamatkailuun pitää
suhtautua eri tavoin kuin lentämiseen. Siinä etapitkin ovat kohteita.
Pintamatkailu on kalliimpaa. Mutta jos pysähtyy matkalla useammassa
kaupungissa, matkan hintaa pitäisi vertailla siihen että kävisi lentäen
jokaisessa näistä paikoista. Se tulisi kalliimmaksi.
Edellinen pintamatkailumatka suuntautui Italiaan. Matkustimme ensin laivalla Saksaan ja sieltä edelleen Sveitsiin, josta matkustimme ihanalla alppijunalla Italiaan. Rata kiemursi vuorten seiniä ja ylitti korkeita siltoja. Italiassa vietimme aikaa Genovassa.
Monet ystävistä sanovat, että ihanan kuuloista, mutta ei minulla ole aikaa matkailla noin. Mutta se ihana alppijunamatka Sveitsistä Italiaan kesti vain neljä tuntia.
Yöjunalla pääsee näpsästi suoraan esimerkiksi Pohjois-Saksasta Etelä-Eurooppaan. Kun iltapäivällä lähtee, seuraavana aamuna on perillä. Yöjunat ovat korvaamattoman käteviä. Harmi että niitä on vähennetty, ilmeisesti juuri halpalentojen takia. Se vaikeuttaa järkevää pintamatkailua Euroopassa.
Minulla on mielipide muiden lentomatkailusta, mutta he tekevät asiassa oman päätöksensä. Puhun mieluummin itsestäni kuin muista. Ihmiset, jotka ovat huolissaan luonnosta ja ilmastosta, lentävät silti paljon. Lentämistä pitäisi lähestyä myös yhteiskunnan tasolla, ei vain yksittäisten lomasuunnitelmien kautta.
En halua olla ilonpilaaja ja kertoa omista ratkaisuistani, kun joku kavereista iloitsee, että varasi juuri lentoliput Aruballe.
Jos
sanon, että ostin itse juuri junaliput, tulee helposti kysymys, että
miksi matkustat noin hankalalla tavalla, kun perille voisi lentääkin.
Siihen voisin vastata, että lentämättä jättäminen on helpoin ympäristöteko. Tällainen vastaus tappaa kyllä keskustelun tai vie sitä syvemmille vesille, pois rennosta jutustelusta. Se vaatii oman tilanteensa ja tunnelmansa.
Välttelen lentämättömyydestäni puhumista. Paitsi nyt annan haastattelun. Onkohan minulla enää yhtään kaveria tämän jälkeen?”
Tutustu muiden lentämättömien tarinoihin:
Rinna Saramäki
lentäminen  turismi  ilmastonmuutos 
Tweet