Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Porvarihallitus

23.3.2007

Osmo Soininvaara

Käyttäjän Osmo Soininvaara kuva
Kirjoittaja on tietokirjailija ja entinen vihreä poliitikko.

Kansanedustajapaikoissa laskettuna Suomi siirtyi vaaleissa selvästi oikealle. Neljä porvaripuoluetta (kesk, kok, kd, rkp) voittivat yhteensä seitsemän paikkaa ja vasemmistopuolueet hävisivät kymmenen.

Äänissä laskettuna tulos oli vähemmän dramaattinen. Porvariblokki voitti vain 1,5 prosenttia. Selitykseksi riittää demografia: vaalien välillä kuoli 200 000 äänestäjää ja yhtä moni sai äänioikeuden. Vanhoissa ikäluokissa on enemmän vasemmiston kannattajia kuin nuorissa. Kokoomuksen voitto keskustasta taas on lähinnä paluuta normaaliin.

Vasemmisto hävisi paljon enemmän kuin porvarit voittivat. Varsinainen syy demarien tappioon oli äänten valuminen perussuomalaisille. Ainakaan vihreillä ei ole syytä vahingoniloon.


Jos Suomi olisi normaali eurooppalainen demokratia, vaalitulosta seuraisi puhdas porvarihallitus. Onhan porvariblokilla nyt Suomessa suurempi enemmistö kuin Ruotsissa.

Ilmeisesti kukaan ei kuitenkaan ole tullut valmistelleeksi porvarihallituksen ohjelmaa. Kokoomus ja keskusta ovat valmistautuneet neuvotteluihin demarien kanssa. Ruotsissa porvariblokilla oli vaaleissa yhteinen ohjelma, jonka äänestäjät hyväksyivät. Suomessa tällaista valtuutusta kansalta ei haettu, joten mahdollinen porvarihallitus on paljon ruotsalaista heikompi, vaikka sen parlamentaarinen enemmistö on suurempi.

Nyt pitäisi parissa viikossa keksiä, mitä porvaripuolueet yhdessä tekevät. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Ruotsissa porvarihallitus patisti työttömiä töihin sekä kepillä että porkkanalla. Ennustan, että samaa yritetään Suomessakin – jo siksi, että kun yhteistä ohjelmaa ei ole tullut tehdyksi, sen voi lainata Ruotsista.

Työelämän uudistukset voi tehdä tavalla, jota vihreidenkin on syytä tukea. Puhuimmehan mekin ennen vaaleja keikkatöiden kannattavuuden parantamisesta. Toisaalta työmarkkinoita voi uudistaa myös niin, et­teivät vihreät voi sitä hyväksyä. Neuvotteluissa kannattaa olla luova ja aloitteellinen.

Nyt pitäisi muuttaa myös liikennepolitiikan suunta ilmastopolitiikkaa tukevaksi. Ilmastopolitiikka tulee pian jarruttamaan lentoliikenteen kasvua. Nopeaan rataverkkoon liitetyt maakuntapääkaupungit tulevat menestymään muita paremmin. Hallitusohjelmassa radat kuntoon!


En kadehdi niitä, jotka ovat päättämässä vihreiden hallitukseen menosta. Vasemmisto-­oppositiossa jäisimme demarien varjoon ja porvarihallituksessa olevia tulisi ainakin osa omista arvostelemaan ankarasti. Se olisi sisällöllisesti aika haastavaa. Mutta kannattaako politiikassa pelätä haasteita?





Viite