Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Muutos ei synny suurissa yrityksissä

Mikael Ahlfors

Vihreä bisnes. Toimittaja Terhi Brusin seuraa blogissaan ekotaloutta, viherpesua, työtä ja kuluttamista. Mikael Ahlfors

Vihreä bisnes. Toimittaja Terhi Brusin seuraa blogissaan ekotaloutta, viherpesua, työtä ja kuluttamista.

19.11.2008

Terhi Brusin

“Perustaisiko vaikka S-ketju luomumarketin Helsinkiin?!?”, ehdotti eräs lukija kommentissaan viimeviikkoiseen kirjoitukseeni luomusta.

Lause jätti minut mietteliääksi. Kypsyttelin asiaa yli viikonvaihteen ja puhuin siitä useamman ihmisen kanssa paljon laajemmassa mielessä kuin vain luomukaupan suhteen.

Kaikesta huolimatta muistini lokeroista ei tullut esiin yhtään suuryritystä, joka olisi tehnyt uutta ja uraa uurtavaa työtä ekoasioissa. Korjatkaa, jos löydätte esimerkkejä. Minä en löytänyt.

Itse asiassa se ei ole ihme. Miksipä perustaa itselleen kilpailijaa niin kauan, kun rahaa tulee vanhallakin reseptillä. Isoilta puuttuu sekä rohkeutta että motivaatiota.

Suuret yritykset ovat investoinneissaan konservatiivisia. Ne lähtevät näkyvästi mukaan uuteen vasta, kun rahantulo on takuuvarmaa. Ne eivät ota vaikeiden alkuvuosien riskiä, kun markkinoilta voi poimia yrityskaupoilla muutaman vuoden päästä menestyneeksi osoittautuneen idean.

Esimerkkejä tästä on nähty viime vuosina esimerkiksi kosmetiikassa. L´Oreal osti viime vuonna aikanaan uraa uurtavaa työtä tehneen Body Shopin sekä ranskalaisen luomusertifioituja tuotteita valmistavan Sanofloren. Clarins puolestaan osti Ki Bio-nimisen luomukosmetiikan tekijän.

Ydinvoimajätti Areva yritti viime vuonna ostaa saksalaisen tuulivoimaloiden rakentaja Repowerin, mutta antoi periksi, kun intialainen tuulivoimayhtiö Suzlon Energy teki paremman tarjouksen.

Saksan luomumarkettiketjuista kaikki ovat syntyneet asiasta vakuuttuneiden yksittäisten ihmisten voimin. Oma luomukauppiaani löysi luomun allergisten lasten vuoksi ja aloitti myymällä lähiseudun vihanneksia torilla.

Nyt hänellä ja torilta löytyneellä liikekumppanilla on kymmenen menestyvää markettia Berliinissä ja yksi Rostockissa, sekä kaksi luomukempparia.

Ekologisen muodin uranuurtaja Heinz Hess alkoi yli 30 vuotta sitten valmistuttaa luomupuuvillaisia vauvanvaatteita, koska häntä hirvitti, mitä kemikaaleja oma vauva saa ihonsa kautta. Nyt postimyynnillä tunnetuksi kasvanut HessNatur laajentaa myymälöidensä verkostoa ja rantautui jokin aika sitten Yhdysvaltainkin markkinoille.

Asioita voi toki muuttaa suuryritystenkin sisällä, mutta ne ihmiset, jotka uskovat valtavirrasta poikkeaviin arvoihin voimakkaasti ja muutenkin kuin rahanteon mielessä, viihtyvät harvoin kovin pitkään suuryrityksissä.

Kirjoittaja on ympäristöasioihin erikoistunut vapaa toimittaja, joka asuu Berliinissä. Lisää Brusinin blogitekstejä löydät täältä.





Viite