Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
17.4.2008 14.40
Jostain on aloitettava, me suosittelemme tätä. Tervemenoa!
Puolen tunnin päivittäinen kävely tai pyöräily puolittaa riskin saada sydäntauti. Pyörä on nopeutensa takia kaupunkioloissa varteenotettava kilpailija henkilöautolle.
Junalla, bussilla, ratikalla tai metrolla matkustaminen on kätevää ja ympäristöystävällistä. Ruuhkassa tuskailemisen sijasta voit vaikka lukea tai torkkua. Yleisesti ottaen raideliikenne on paras vaihtoehto, mutta linja-autokin hakkaa henkilöauton mennen tullen.
Lentäminen on edelleen yksi huonoimmista tavoista liikkua. Koneiden kehittyminen on ilmaston kannalta laiha lohtu, koska lentoliikenne lisääntyy nopeasti.
Jos sinun on pakko lentää, niin voit keventää omatuntoasi kompensoimalla ilmastosyntisi eli rahoittamalla hiilidioksidipäästöjä vähentävää toimintaa lentosi päästöjen verran. Muista myös lentoa varatessa, että välilaskut lisäävät ilmastovaikutusta huikeasti.
Toisin kuin voisi kuvitella, autolautat aiheuttavat matkustajaa kohden jopa kaksinkertaiset päästöt lentämiseen verrattuna. Lisäksi laivaliikenne vahingoittaa meren ekosysteemejä. Kaikkein hölmöin vaihtoehto on liikkua laivalla, joka palaa 20 tunnin kuluttua takaisin lähtöpisteeseen.
Kaikkea ei tarvitse ostaa tai omistaa. Saat auton käyttöösi myös vuokraamalla tai liittymällä autojen yhteiskäyttöpalveluun. Silloin maksat vain käytöstä ja säästyt huoltohommilta.
Satunnaisen autoilutarpeen voit tyydyttää myös taksilla, jolloin korkeat taksat pitävät turhan ajelun kurissa. Jos sinulla on jo auto, voit jakaa kustannuksia ja vähentää päästöjä järjestämällä kimppakyytejä työtovereiden tai naapurien kanssa.
Jos sinun on pakko hankkia auto, valitse mahdollisimman ympäristöystävällinen menopeli. Älä osta isompaa autoa, kuin mille on käyttöä. Uudet autot ovat yleisesti ottaen puhtaampia ja ekotehokkaampia kuin vanhat.
Mitä enemmän autosi kuluttaa polttoainetta, sitä enemmän syntyy myös ilmastolle vahingollisia päästöjä. Vähäruokainen auto on hyvä valinta niin ympäristön kuin lompakonkin kannalta.
Hiilidioksidin lisäksi autot päästävät ilmaan muun muassa häkää, palamattomia hiilivetyjä sekä typenoksideja. Näiden päästöjen kannalta 1990- ja 2000-luvun autot ovat huomattavasti puhtaampia kuin 1980-luvun autot.
Lisävarusteista ilmastointi, suksiboksi, kattotelineet sekä automaattivaihteisto lisäävät polttoaineen kulutusta. Sen sijaan esimerkiksi oikeilla rengaspaineilla, kulutuksesta kertovalla ajotietokoneella sekä käyttämällä synteettisiä öljyjä ja lohkolämmitintä voit vähentää päästöjä ja säästää ilmastoa.
Voit vaikuttaa polttoaineen kulutukseen omalla ajotavalla: vältä turhia kiihdytyksiä, korkeita kierroslukuja ja joutokäyntiä. Kaikkein kuluttavimpia – ja helpoimmin vältettäviä – ovat lyhyet kaupungissa ajetut matkat.
Autoa ei myöskään kannata pitää varastona. Jokainen kyydissä oleva esine lisää polttoaineen kulutusta. Auton säännöllinen huollattaminen puolestaan vähentää polttoaineen kulutusta.
Jäitkö nälkäiseksi? Vihertäminen on helppoa, kun sen osaa. Täältä löydät lisää haasteita.
Käytä pelkkää lihasvoimaa. Kävele, souda, hiihdä ja pyöräile. Nauti matkanteosta ja varaa siihen reilusti aikaa. Opettele myös huoltamaan varusteesi niin, ettei niitä tarvitse uusia kovin usein.
Mieti mitä palveluita tarvitset ja muuta niiden lähelle. Ideaalitapauksessa kaikki on kävelymatkan päässä.
Tee kaikki kotoa käsin. Nykyteknologia mahdollistaa kännykkävanhemmuuden lisäksi myös etätyön. Kodin hankintoja voi tehdä nettikaupoissa, jolloin erikoisliikkeisiin matkaamisen sijasta pelkkä postissa käyminen riittää.
Jos liikkuminen on välttämätöntä, eivätkä omat lihakset ja julkiset menopelit riitä, ryhdy henkilöliikenteen edelläkävijäksi. Hanki sähköauto ja lataa se tuuli-, vesi- tai aurinkoenergialla. Sähköautot tekevät vasta tuloaan, mutta muista, että kysyntä lisää tarjontaa.
Jos tuntuu, ettet pysty vihertämään liikkumistasi, vaadi vaikuttajilta enemmän vaihtoehtoja: lisää joukkoliikennettä, verohelpotuksia ekoautoille, parempia pyöräteitä ja alhaisempia nopeusrajoituksia.
Lähteinä käytetty myös: Pieniä ilmastotekoja, Nemo 2007.
liikenne 
Tweet