Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
5.10.2007 0.00
Harva ostaa autoa vielä päästöjen perusteella. Hyvällä valinnalla voit säästää sekä rahaa että ympäristöä.
Uuden auton osto ei ole mikään ekoteko, mutta jos auton hankkii, kannattaa kiinnittää huomiota muuhunkin kuin hintaan ja hevosvoimiin.
Autovalmistajat ovat velvollisia kertomaan myymiensä autojen päästöistä, mutta helpoin tapa vertailla vaihtoehtoja on internetissä. Ajoneuvohallintokeskus Ake ja energiapalvelukeskus Motiva pitävät yllä hakupalvelua, josta voi tarkistaa myynnissä olevien autojen hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutuksen.
Katumaasturien suosio Suomessa on lisääntynyt, vaikka ne ovat ilmaston kannalta kaikkein haitallisimpia. Eniten ilmastoa rasittavat autot tupruttavat kilometrin matkalla ilmaan 150–200 grammaa hiilidioksidia.
Poltto- ja sähkömoottorin voimin toimiva hybridiauto päästää samalla matkalla noin sata grammaa hiilidioksidia.
Talouslehti Financial Times kirjoitti viime viikolla, että pienten autojen diesel-tekniikka on ohittamassa hybridit ekotehokkuudessa. Tänä syksynä myyntiin on tullut uusi Smart Fortwo -automalli, jonka hiilioksidipäästöt jäävät reilusti alle sata grammaa kilometrillä. Auto on pienempi kuin
Toyotan ja Hondan hybridit, jotka ovat kokoonsa nähden ekologisimpia.
Koko ja ulkonäkö eivät kuitenkaan aina paljasta päästöjen suuruutta, vaan erityisesti moottorilla on merkitystä. Esimerkiksi Ford Focus päästää parhaimmillaan vain 125 grammaa ja pahimmillaan 224 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Näin suuri ero on 1,6-litraisella dieselmoottorilla ja turbolla varustetulla 2,5-litraisella bensiinimoottorilla.
Auton päästöjä pohtiessa kannattaa ottaa huomioon kaksi asiaa. Ilmastolle haitallisten hiilidioksidipäästöjen määrä on suorassa suhteessa käytetyn bensiinin tai dieselin määrään. Eli jokaisesta tankatusta litrasta tulee sama määrä hiilidioksidia.
Toiseksi katalysaattori ja muut pakokaasupäästöjen suodattimet vähentävät häkä- ja typenoksidipäästöjä, mutta eivät ilmastolle haitallisia hiilidioksidipäästöjä.
Vähäruokainen autovanhus saattaakin olla ilmastoystävällisempi valinta kuin moderneilla suodattimilla varusteltu uutukainen, joka kuluttaa enemmän polttoainetta.
Voiko yksityisautoilu koskaan olla ekologista?
”Auto ei ole koskaan ekologisesti järkevä. Energiaa ja raaka-aineita kuluu sekä valmistukseen että käyttöön”, sanoo Motivan liikenneasiantuntija Seppo Pyrrö.
”Autoilusta voi tulla nykyistä ekologisempaa ajotapoja muuttamalla. Nyt polttoaine maksaa vain ostettaessa, mutta sen pitäisi maksaa sen verran, että hinta muistettaisiin ajaessakin.”
Autojen päästöt verkossa: www.ake.fi/ekoake
Tweet