Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
8.12.2010
Nanso on päässyt aika hyvin eroon yöpaitamaisuudesta, mutta missä sen tuotteet oikeastaan valmistetaan? Yrityksen nettisivuista ei juuri ole apua.
Seuraavassa Nanso Groupin viestintäosaston verbaalinen taidonnäyte, jonka luin useaan otteeseen suurennuslasin kanssa:
”...Nansolla on hallussaan koko valmistusketju langasta valmiiksi tuotteeksi. Tämä on nykyään harvinaista Euroopassa. Oma neulosvalmistus, värjäys sekä paino tehdään kokonaan talon sisällä.”
”Koska teemme tuotteemme itse aina langasta vaatteeksi, voimme itse jalostaa materiaaleja sekä tarjota suunnittelijoille vapautta työstää designissaan uusia kuoseja ja painatuksia.”
Nopeasti lukaistuna nettisivujen teksti antaa ymmärtää, että kaikki tuotteet on tehty Nanson omilla tehtailla Suomessa langasta lähtien. Näin ei kuitenkaan ole.
Ensinnäkään lauseissa ei edes väitetä, että omat tehtaat olisivat Suomessa. Myös Tallinnassa on oma tehdas.
Toisekseen edes kaikkia Nanso-brändillä myytäviä tuotteita ei tehdä omilla tehtailla, vaan osa ompelusta teetetään alihankintana Baltiassa.
Puhumattakaan Nanso Groupin muista brändeistä kuten Finnwear ja Black Horse, jotka ovat pääosin alihankintaa Aasiasta. Näin yritys on itse kertonut.
Ole siinä sitten vastuullinen kuluttaja, kun nettisivut ovat noin harhaanjohtavat!
Nanso Groupin sukat sen sijaan tehdään omalla Viron tehtaalla ja sukkahousut ja legginsit yrityksen mukaan pääosin omassa tehtaassa Suomessa. Sukkahousuja yritys valmistaa nettisivujensa mukaan 9 miljoonaa paria vuodessa. Brändejä ovat muun muassa Amar, KS Socks, Norlyn ja Vogue.
Alihankkijoiden työolojen tarkastuksissa Nanso Group luottaa yritysten BSCI -järjestelmään.
Nanso Groupilla on ilahduttavan paljon Reilun kaupan puuvillasta valmistettuja vaatteita. Varsinaisia Reilun kaupan vaatteita ei vielä ole olemassa, sillä sertifioinnin voi saada vain puuvillalle.
Pitkään kestänyt legginsimuoti on varmaan tehnyt Nansolle hyvää. Kuten kaverini kirjoitti Facebookiin laivan teinidiskon jälkeen: ”Näkee vaatekaappinsa aivan uudessa valossa: siis nää paidathan on kaikki mekkoja!”
Kirjoittaja on yritysten yhteiskuntavastuun tutkija. Teksti edustaa kirjoittajan henkilökohtaista näkemystä.
Tweet