Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Hipit asialla

Mikael Ahlfors

Vikatikki-blogi.
Mikael Ahlfors

22.12.2010

Outi Moilala

Pitkien pöytien ääressä istuu suomalaisten yritysten, kansalaisjärjestöjen ja ammattiliittojen väkeä. Olemme saaneet mielestäni syksyn mielenkiintoisimman vieraan Amsterdamista. Fair Wear Foundationin Henrik Lindholm esittelee säätiön toimintaa.



FWF on suomalaisille vaateyrityksille varmaankin relevantein viidestä Clean Clothes -kampanjan suosittelemasta sosiaalisen vastuun aloitteesta. Relevantein siksi, että se sopii hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille. Suomeen Henrikin on kutsunut Puhtaat vaatteet -kampanja.

Kuinka Fair Wear Foundation oikein edistää yritysvastuuta? Tekevätkö hipit sen toisin kuin bisnesväki?

FWF tarkastaa kehitysmaiden vaatetehtaita ja kehittää myös brändiyritysten vastuullisuutta. Säätiön muodostavat jäsenyritykset, yritysten etujärjestöt, ammattiliitot, kansalaisjärjestöt ja Clean Clothes -kampanja.

Kysymyksiä satelee Henrikille, kriittisiäkin. Aluksi säätiön toiminta vaikuttaa samantyyppiseltä kuin muidenkin, mutta syvemmälle mentäessä asiat saattavat yllättää.

Säätiön omat tarkastukset kattavat kymmenen prosenttia tehtaista. Niillä FWF arvioi jäsenyritystensä omien tarkastusten tehon. 

Yllättävintä on se, että tehtaat eivät voi reputtaa FWF:n tarkastuksissa.

Sen sijaan jäseniään, brändiyrityksiä, FWF kohtelee tiukemmin: säätiö on potkaissut viime vuonna pois viisi viidestäkymmenestä jäsenyrityksestä. FWF ei ole riippuvainen yksittäisten yrityksen jäsenmaksuista, sillä säätiö saa myös julkista rahoitusta.



FWF vaikuttaa humaanilta vastuujärjestelmältä. Se ei ole keskittynyt vain tehtaiden päästämiseen luokalta, vaan tavoitteena on laajemmin työntekijöiden aseman parantaminen. Yritysjohtoiset järjestelmät, kuten BSCI, lähtevät matkaan poliisiasenteella, Henrik sanoo.

Järjestöjen ja ammattiliittojen systeemissä hommaa tehdään pehmeämmin. Henrikin mukaan tarkastuksiin keskittyminen ei myöskään ratkaise itse ongelmia.



Tarkastusten tehokkuuden sijaan itseäni on alkanut viime aikoina kiinnostaa enemmän brändiyrityksiltä vaadittavat toimet. FWF räätälöi jokaiselle jäsenyritykselle omat vastuutavoitteet ja jäsenyritykset sitoutuvat jatkuvaan parantamiseen.

Ongelmien syy etsitään: jos tehtaalla ei esimerkiksi ole varaa maksaa kunnon palkkoja, FWF esittää jäsenyritykselleen korkeamman hinnan maksamista tuotteesta. Varsin järkevää, eikä mitenkään itsestään selvää.



Säätiöllä on seitsemän ruotsalaista yritysjäsentä, suomalaisia ei yhtään. FWF:n jäseniä ovat muun muassa Filippa K, J.Lindeberg, McGregor, Nudie Jeans Co, ja H&M:n 60-prosenttisesti omistama Monki. Jäsenyrityksistä saa hyvin tietoa FWF:n sivuilta.

Valitut suomalaisyritykset voivat odottaa Henrikin soittoa!



Kirjoittaja on yritysten yhteiskuntavastuun tutkija. Teksti edustaa kirjoittajan henkilökohtaista näkemystä.





Viite