Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Leif Rosnell/VR
Lisää raiteita. Tapani Veistola toivoo panostusta rautateiden tavarakuljetuksiin.
15.1.2009 10.48
Pääministeri Matti Vanhasen (kesk) eilen esittelemä kymmenvuotinen investointiohjelma innostaa ympäristöjärjestöjä.
Suomen luonnonsuojeluliitosta kuitenkin muistutetaan, että rahaa voisi käyttää jo valmisteltuihin hankkeisiin, kuten esimerkiksi vanhojen väylien meluntorjuntaan, josta on olemassa valmiit suunnitelmat.
”Tyhjästä tai kiireellä ei voi polkaista käyntiin mitään hankkeita, varsinkaan väylähankkeita, joilla ei ole lupaa, kaavaa tai valmista ympäristövaikutustenarviointia”, sanoo luonnonsuojelusihteeri Tapani Veistola.
Veistola sanoo, että myös uusiutuvan energian hankkeilla olisi merkittäviä kestävällä tavalla työllistäviä vaikutuksia. Esimerkiksi tuulivoimaloille olisi hänen mukaansa paljon valmiiksi kaavoitettuja sijoituspaikkoja.
Lisäksi Veistola kaipaa rahaa luonnonhoitoon.
”Esimerkiksi soiden ennallistamisen rahat ovat aivan lopussa. Vanhoja suo-ojia tukkimalla voitaisiin saada soiden hiilinielu kuntoon. Nämä ovat pieniä, helppoja ja valmiita keinoja”, Veistola sanoo.
Pääministerin kaavailemat rataverkon parannukset ja panostus bioenergiaan kuuluvat myös Greenpeacen viime viikolla julkaistulle elvytyslistalle.
”Nyt on erityisen hyvä tilanne, koska bioenergiahankkeille olisi toteuttajia. Valtion investointituki tulisi nostaa samalla väliaikaisesti 40 prosenttiin”, järjestön energiavastaava Lauri Myllyvirta sanoo.
Hän muistuttaa, että bioenergiahankkeiden lisäksi kansantaloutta tukisi polttoaineiden kysynnän kasvu.
liikenne  bioenergia 
Tweet