Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Lasse Leipola
Pohjolan pioneeri. Mitsubishi iMiev on yksi ensimmäisistä Suomessa myyntiin tulevista sähköautoista. Sen myynti alkaa keväällä tai alkukesästä.
17.2.2011 8.59
Sähköautojen käyttöönotolle olisi luotava edellytykset jo nyt, vaikka niillä voidaan alentaa liikenteen hiilidioksidipäästöjä vasta vuoden 2030 vaiheilla, todetaan eilen keskiviikkona liikenneministeri Anu Vehviläiselle (kesk) luovutetussa selvityksessä.
VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylundin tekemän selvityksen perusteella sähköautoilla ei ole merkittävää vaikutusta vuodelle 2020 asetetun päästötavoitteen saavuttamisessa. Vuoteen 2030 mennessä sähköautoilu alkaa vähentää päästöjä tuntuvasti ja vuoden 2050 päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttää jo merkittävää henkilöautokannan sähköistämistä.
Selvityksessä kehotetaan huomioimaan sähköautojen latausmahdollisuuden huomioiminen rakennusmääräyksissä. Sähkön tuotantokapasiteetti ei rajoita sähköautojen käyttöönottoa, mutta infrastruktuurin suunnittelussa tulisi huomioida mahdolliset tehopiikit.
Sähkömoottorin lisäksi perinteisellä polttomoottorilla varustettujen ladattavien hybridien arvioidaan soveltuvan sähköautoja paremmin Suomeen. Selvityksessä todetaan myös, ettei sähköautojen käyttö tule vähentämään ruuhkia.
liikenne  sähköautot 
Tweet