Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
6.8.2012 15.48
Kilometrikorvaus on jatkossakin todellisia käyttökustannuksia suurempi. Autotuojien laskelmien mukaan kilometrikorvaus pysyy kilpailukykyisenä työsuhdeautoon verrattuna, vaikka valtiovarainministeriön esittämä leikkaus menisi läpi.
”Näyttää siltä, että verotonta kilometrikorvausta pitäisi laskea itse asiassa hieman enemmän kuin mitä VM on nyt esittänyt, jotta se olisi linjassa todellisten käyttökustannusten kanssa. Tässä valossa on hieman outoa, että keskusteluun on nostettu autoedun verotusarvon kiristäminen vaihtoehtona sille, että kilometrikorvausten ylikompensointia ollaan purkamassa”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ry:n tiedotteessa.
”Auton laskennallisten käyttökustannusten tulisi perustua todellisiin kustannuksiin. Tällä hetkellä verotonta kilometrikorvausta maksetaan 45 snt kilometriltä. Summa on linjassa todellisten oman auton käytöstä aiheutuvien kiinteiden ja käyttökulujen kanssa silloin, kun auto vaihdetaan uuteen noin kolmen vuoden välein. Työajokilometrit eivät saisi kuitenkaan nousta yli 15 000 kilometrin vuodessa, muutoin kilometrikorvauksesta tulee ylikompensoiva.”
liikenne  verotus  yksityisautoilu 
Tweet