Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Energiamato. Energiamerkintä kertoo jo kaupassa, kuinka paljon kone kuluttaa energiaa käytön aikana.
11.7.2011 10.18
Mainoksissa on heinäkuun 20. päivän jälkeen ilmoitettava kodinkoneiden energiatehokkuusluokka, kertoo työ- ja elinkeinoministeriö.
Aiemmin on riittänyt, että energiamerkittävistä tuotteista kerrotaan löyhemmin hinta- ja energiatiedot.
Energiamerkintä kertoo asteikolla A-G, kuinka paljon kone kuluttaa energiaa käytön aikana. Mitä lähemmäksi A:ta tuote yltää, sitä energiatehokkaampi se on. Jotkut tuotteet voivat ohittaa A-merkinnänkin tehokkuusluokilla A+, A++ tai A+++.
Tällä hetkellä energiamerkinnän piiriin kuuluvat astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, kuivausrummut, kylmäsäilytyslaitteet, sähköuunit, kotitalouslamput ja ilmastointilaitteet.
Marraskuun lopussa energiatehokkuusmerkintä laajenee koskemaan myös televisioita, jolloin myös niiden mainontaa ulottuvat koskemaan samat säännöt kuin kodinkoneita.
Mainonnan uusi sääntö liittyy viime joulukuussa voimaan tulleeseen ekosuunnittelulain muutokseen, jonka taustalla on EU:n energiamerkintädirektiivi.
energiatehokkuus  energiansäästö  elektroniikka  mainonta  energia  koti 
Tweet