Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Tietoa taivaalta. Maksut perustuvat todennäköisesti satelliittiseurantaan.
20.1.2011 13.06
Helsingin suuret puolueet vihreät ja sdp haluavat vauhtia pääkaupunkiseudun ruuhkamaksujärjestelmän valmisteluun. Myös kaupungin suurin puolue, kokoomus, on höllentämässä aiempaa, ehdottoman kielteistä kantaansa maksuihin.
”Olemme sitä mieltä, että ruuhkamaksumalleja on selvitettävä ripeästi. Tämä on mielenkiintoinen mahdollisuus edistää joukkoliikennettä”, sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Jorma Bergholm sanoo.
Vihreillä, sdp:llä ja kokoomuksella on Helsingin valtuustossa yhteensä 63 paikkaa 85:stä. Vihreillä ja demareilla on yhteensä 37 paikkaa. Myös vasemmistoliitto, jolla on seitsemän paikkaa, kannattaa ruuhkamaksuja.
Ruuhkamaksut eivät ole vain Helsingin tahdosta kiinni. Liikenneministeriön suunnitelmissa alkuvaiheessa mukana olisivat Helsingin seudun lisäksi neljätoista kehyskuntaa.
”Meidän pitää saada kuntien kesken muodostettua yhteinen kanta asiaan. Näen aika vaikeaksi sellaisen vaihtoehdon, että iso liikennejärjestelmän muutos toteutettaisiin ilman, että sen takana olisi laaja tuki pääkaupunkiseudun kunnilta”, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Laura Räty sanoo.
Liikenneministeriön visioissa maksut voitaisiin ottaa käyttöön vuonna 2016. Tämä edellyttää sitä, että asiasta linjataan vuoden 2015 hallitusohjelmassa. Vihreiden puoluehallitus vaati tällä viikolla, että ruuhkamaksuihin pitää ottaa kantaa jo tänä keväänä laadittavassa hallitusohjelmassa.
Ministeriön mallissa ruuhkamaksu perittäisiin ajokilometrien mukaan. Ministeriö ehdottaa maksuiksi kahdeksaa senttiä ja ruuhka-aikojen ulkopuolella neljää senttiä kilometriltä.
Ruuhkamaksujen toteuttamisvaihtoehdoista ministeriö nostaa parhaimmaksi satelliittiseurannan.
”Muita vaihtoehtoja ei ole. Vanhaa tolppateknologiaa ei ole edes ajateltu”, ministeriön selvitystyötä johtava hallintoneuvos Mikael Nyberg sanoo.
Satelliittiseurantaan perustuva järjestelmä on herättänyt huolta autoilijoiden yksityisyydensuojasta. Innokkaimmat salaliittoteoreetikot ovat nähneet hankkeen isona askeleena kohti valvontayhteiskuntaa.
Käytännössä tietoturvauhat liittyvät liikenteen reaaliaikaiseen valvontaan ja kerättyjen tietojen hallinnointiin ja aineistojen käyttöön.
”Varmaan se lisää pelkoja, mutta kyllähän meitä valvotaan jo nyt, esimerkiksi sitä, mitä ostamme kaupasta ja missä liikumme”, Nyberg sanoo.
liikenne  helsinki  ruuhkamaksut 
Tweet