Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
3.2.2011 14.18
Euroopan unioni on painostanut Etelä-Koreaa höllentämään autojen hiilidioksidipäästöjen rajoja, jotta saksalaiset valmistajat saisivat isopäästöiset autonsa edelleen korealaisille markkinoille.
Asia tuli ilmi julkisuuteen vuotaneesta komission kesäkuisesta kirjeestä Etelä-Korean ympäristö- ja kauppaministereille. Kirjeessä kehotetaan maan hallitusta kuulemaan eurooppalaisia autonvalmistajia ympäristölainsäädännöstä päätettäessä, jottei EU:n ja Etelä-Korean neuvottelema vapaakauppasopimus vaarantuisi.
EU vaatii tätä siitäkin huolimatta, että Korean suunnittelema hiilidioksidipäästöraja, 140 grammaa kilometriltä, oli korkeampi kuin EU:n oma tavoite, 130 grammaa vuoteen 2015 mennessä.
Lobbaus oli menestys: Etelä-Korea ilmoitti viime viikolla nostavansa päästörajan 154 grammaan.
”Onko Saksan autoteollisuus siis todellakin über alles, kaikkea muuta tärkeämpi?” kommentoi europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr) blogissaan. Hassin mukaan EU teki ilmastotavoitteiden toteuttamisen vaikeammaksi sekä Korealle että kaikille maille, joihin korealaisia autoja myydään.
Parlamentin kansainvälisen kaupan valiokunta äänestää vapaakauppasopimuksesta maanantaina.
Tweet