Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Flickr / gwarcita (CC-BY-NC-ND)

Vihreä Prius-taksi Arizonassa.
Ei niin vihreä? Hybridi kuluttaa vähemmän polttoainetta, mutta enemmän harvinaisia raaka-aineita. Flickr / gwarcita (CC-BY-NC-ND)

Ei niin vihreä? Hybridi kuluttaa vähemmän polttoainetta, mutta enemmän harvinaisia raaka-aineita.

Ekoautot ryöväävät harvinaisia raaka-aineita

2.9.2009 10.57

Lasse Leipola

Hydridiautojen ja tuulivoimaloiden suosio on kasvattanut harvinaisten metallien kysyntää.

Uutistoimisto Reutersin mukaan maametallien vuosittainen kysyntä on ylittämässä tarjonnan jopa 40 000 tonnilla vuoteen 2015 mennessä. Tuotannon arvioidaan olevan tuolloin noin
160 000 tonnia.

Strategisten metallien asiantuntija Jack Lifton väittää Reutersin haastattelussa, että Toyotan Prius-hybridi on maailman suurin maametallien käyttäjä.

Jokaiseen Priukseen käytetään noin kilo neodyymiä, jota tarvitaan sähkömoottorien magneeteissa käytettävään metalliseokseen. Samaa ainetta käytetään myös tuulivoimaloiden generaattoreissa.

Molemmissa tarvitaan myös terbiumia ja dysprosiumia, jotta neodyymi säilyttäisi magneettiset ominaisuutensa korkeissa lämpötiloissa. Lisäksi hybridiautojen akkuihin käytetään runsaasti lantaania.

Raaka-aineiden käyttö koskee myös muita hybridejä ja sähköautoja, mutta Prius nostettiin esille, koska se on selkeästi suosituin malli.

Lifton arvioi, että yhteen Priukseen käytettävien harvinaisten raaka-aineiden määrät kaksinkertaistuvat lähitulevaisuudessa, kun Toyota kehittää entistä tehokkaampia versioita.

Kiina on ollut merkittävin maametallien viejä, mutta nykyisin maan tuotanto käytetään kotimaisessa teollisuudessa. Kaliforniassa ollaan avaamassa uudelleen suurta avolouhosta, josta saatiin vielä 1980-luvulla vuosittain noin 20 000 tonnia maametalleja.

Lisäksi ainakin Australiassa, Kanadassa ja Vietnamissa selvitetään uusien kaivosten avaamista.

liikenne  sähköautot  raaka-aineet 




Viite