Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Lottokone. E10-polttoaineissa etanolin määrä vaihtelee nollan ja kymmenen prosentin välillä.
14.1.2011 8.25
Kukaan ei tiedä, paljonko etanolia vuoden alussa markkinoille tulleessa E10-polttoaineessa on. Uusien säädösten mukaan E10 sisältää etanolia maksimissaan kymmenen prosenttia. Alarajaa ei ole määritelty.
”Uuden standardin mukaan polttoaineen ei välttämättä tarvitse sisältää pisaraakaan etanolia”, sanoo asiakaspäällikkö Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.
Biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousi vuodenvaihteessa niin, että biokomponentteja on oltava jatkossa kuusi prosenttia kaikista markkinoiduista polttoaineista.
Tavoitteen toteutumista valvotaan kokonaisuutena, mutta yksittäisten polttoaine-erien etanolipitoisuuksia kukaan ei valvo.
”Tulli valvoo vuositasolla etanolipitoisuuksia. Satunnaisissa erissä etanolia voi olla alle viisi prosenttia”, sanoo Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä.
Huoltoasemilla eri polttoaine-erät käytännössä sekoittuvat, jolloin kukaan ei tiedä niiden sekoitussuhteita, vaikka yksittäisten erien etanolipitoisuudet olisivatkin tiedossa.
Vänskän mukaan mittava seurantalaitteisto etanolimäärien vahtaamiseen olisi kallis ja se maksettaisiin lopulta kuluttajien pusseista.
Lakikaan ei velvoita seurantajärjestelmän kehittämiseen.
Myöskään yksittäisillä huoltoasemilla ei olla perillä siitä, että E10 voi sisältää vähemmän kuin kymmenen prosenttia etanolia.
Soittokierros huoltamoille paljastaa, että vastaus on aina ensin kymmenen, kun tiedustelee yksittäisen E10-erän etanolipitoisuutta.
”Sen me tiedämme, että etanolia on korkeintaan kymmenen prosenttia. Tarkkaa määrää ei tiedetä, ei kai sitä tiedä kukaan”, työntekijä Helsingin Shell Pasilasta toteaa.
Samoin vastataan Jyväskylän Savelan Nesteeltä.
Euroopan unionin tavoitteena on nostaa uusiutuvan energian osuus 20 prosenttiin energian kokonaismäärästä vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi etanolin määrä polttoaineessa kasvanee tulevaisuudessa. Markkinoilla saatetaan nähdä kymmenen vuoden kuluttua E15- ja E20-polttoaineita.
Juhani Laurikko VTT:stä uskoo ennen kaikkea flexifuel-polttoaineen yleistymiseen. Flexifuel-autot toimivat biopolttoaineella, jossa etanolia on jopa 85 prosenttia.
Tällä hetkellä flexifuel-autoja on Suomessa vasta 1000–1500 kappaletta.
liikenne  yksityisautoilu 
Tweet