Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Lasse Leipola
Ehkä 2020-luvulla. Autovalmistajat uskovat, että 2010-luvulla päästöjä vähennetään pienentämällä autoja. Mitsubishin iMievin kaltaisten sähköautojen aika koittaa vasta myöhemmin.
9.3.2010 15.16
Geneven autonäyttelyyn kokoontuneet autovalmistajat uskovat, että EU:n asettamat lyhyen aikavälin päästötavoitteet saavutetaan vähäpäästöisillä bensa- ja dieselautoilla eikä sähkö- tai hybridiautoilla. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.
Useiden autovalmistajien mukaan sähkö- ja hybriditeknologia on liian kallista. Niiden mielestä 130 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohden saavutetaan parhaiten valmistamalla pienempiä ja vähäruokaisempia autoja. Uusien autojen päästökeskiarvon on määrä pudottaa EU:n asettamaan tavoitteeseen vuonna 2015.
Hybridit ovat menestyneet Yhdysvalloissa ja Japanissa, mutta Euroopassa niiden osuus myynnistä on edelleen alle prosentin. Eurooppalaiset ovat suosineet pieniä dieselautoja, jotka ovat edullisempia ja joiden päästöt ovat samaa luokkaa.
EU:n tiukempi päästötavoite, 95 grammaa kilometrillä, astuu voimaan vuonna 2020. Sen saavuttamiseen tarvitaan autoteollisuuden mukaan jo uutta teknologiaa, kuten sähkö-, hybridi- ja polttokennoautoja.
liikenne  sähköautot 
Tweet