Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Istockphoto / Tim McCaig
Kallis akku. Akkujen uusimisesta voi tulla kallis lasku vanhan hybridin omistajalle.
3.6.2008 13.26
Pidempään hybridillä ajelleen tai käytettyä hybridiä havittelevan kannattaa pitää mielessä, että auton akku ei ole ikuinen. Newsweek kirjoittaa hybridikuskeista, jotka ovat yllättyneet jopa tuhansien dollarien kustannuksista, kun auton alkuperäinen akku on hyytynyt.
Toyotan Prius-hybridiä on valmistettu jo yli kymmenen vuotta. Suomessa, jossa se on ollut myynnissä hieman yli neljä vuotta, akkua ei ole vaihdettu takuutyönä yhteenkään autoon. Akun takuu on kahdeksan vuotta, jonka jälkeen sen uusiminen maksaa 2 500 euroa.
”Ajoakusto on suunniteltu kestämään auton eliniän. Ohjausjärjestelmä välttää yli- ja alilatauksen pitkäikäisyyden varmistamiseksi”, Toyotan tiedottaja Kalle Kalaja kertoo. Hänen mukaansa kokemukset käyttöiän ja kestävyyden suhteen ovat olleet Suomessa rohkaisevia.
Myöskään vuodesta 2006 Civic Hybridejä Suomessa myyneellä Hondalla ei ole vielä kokemusta hyytyneistä akuista. Auton takuuseen kuuluu, että akku kestää kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä, mutta senkään jälkeen asiakas ei jää yksin.
”Kyllä vielä senkin jälkeen on pelivaraa meidän suuntaan. Ehkä joku kymmenen vuotta voisi olla raja”, Arto Koljonen Honda Motorilta arvioi. Koko akkupaketin uusiminen ohjauslaitteineen maksaa hänen mukaansa pari tuhatta euroa.
Koljonen uskoo, että olosuhteista riippuen hybridin akku saattaa kestää takuuta pidempäänkin, mutta nykyisellään tietoa ei ole saatavilla.
Yhdysvalloissa, missä hybridit ovat olleet markkinoilla huomattavasti pidempään kuin Suomessa, on alettu käydä kauppaa käytetyillä akuilla.
Newsweekin mukaan Toyota Priuksen akkujen myynti verkkohuutokauppa Ebayssa on lähes kymmenkertaistunut viime vuoteen verrattuna.
Hinnat vaihtelevat parin sadan ja tuhannen euron välillä. Jutussa kuitenkin muistutetaan, että hybridin akun vaihtaminen vaatii aina mekaanikon tai sähkömiehen.
liikenne 
Tweet