Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
villoks/Flickr (CC-BY)
Kuvaukset. Lex Nokiaa vastustavat mainokset pyörivät tv:ssä ensi viikolla.
29.1.2009 9.38
Lex Nokiaksi kutsuttu sähköisen viestinnän tietolaki yritetään kaataa tv-kampanjalla. Ryhmä muun muassa piraattipuolueen nettiaktiiveja on ostanut mainosaikaa talkoovoimin tuotetuille kampanjavideoille.
”Tv-mainos on jännä tempaus, joka tuo uskottavuutta. Se tavoittaa sellaisen osan kansasta, joka ei lue nettiä tai lehtiä. Lehdissä mainonta on helppo ohittaa sivua kääntämällä”, sanoo ryhmän puhemies Anton Tamminen.
Tamminen on piraattipuolueen kansainvälinen sihteeri. Vastamainosta puuhaavassa joukossa on Tammisen mukaan myös ainakin vihreitä ja vasemmistoliittolaisia.
Noin 200 vapaaehtoiselta on kerätty mainosta varten yhteensä lähes
8 000 euroa. Mainokset esitetään MTV3-kanavalla ensi viikon maanantaista alkaen.
Tammisen mukaan tv:ssä voi myös helpommin herättää tunteita, jotka aktivoivat ihmisiä. Tavallista kansalaista hän neuvoo lähettämään sähköpostia kansanedustajille.
Hän uskoo, että mainos voi vielä estää lain läpimenon.
”Siihen tarvitaan opposition lisäksi muutama hallituksen edustaja, mutta se on ihan mahdollista, jos kansalaiset ovat mediassa näkyvästi hanketta vastaan”, Tamminen sanoo.
Lex Nokia on eduskunnan käsiteltävänä helmikuun alussa. Vastustajat järjestävät lakia vastustavan mielenosoituksen 5. helmikuuta.
Maanantaina 2.2. klo 08.00, 08.45 sekä 19.00.
Tiistaina 3.2. klo 07.00 ja 08.00.
Keskiviikkona 4.2. klo 06.25 ja 07.30.
media  digioikeudet  internet 
Tweet