Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Juha Peurala
As. pol. ohj. 1. Maaseutu: kylähullut. 2. Pikkukaupunki: Kyräilijät. 3. Kaupunki: Psykoottiset mielipuolet. 4. Vihreiden malli, jossa nämä kaikki yhdistyvät.
23.3.2011
Hyvä joukkoliikenne tekisi Helsingistäkin siedettävän.
Nimimerkki ”Mieluummin ruohoa kuin asfalttia” kysyy: Olen seuraavasta asiasta eri mieltä vihreiden kanssa: Ymmärrän, että syrjäseuduilla väestön ikääntyminen ja palvelujen tarpeen kasvu ovat kunnille vaikea tehtävä. Asun itse pikkukaupungissa. Työni ja kaikki palvelut ovat puolen tunnin kävelymatkan päässä. Helsingissä olen huomannut, että suurin osa päivää kuluu julkisissa liikennevälineissä, koska kävellen kaikki on liian kaukana. Koko Helsinki on yhtä liikennettä, roskia ja kiirettä. Poliitikot haluavat jatkaa keskittämistä. Eikö se ala jo olla pikemminkin haitta kuin etu?
Eno vastaa: Minullahan on sellainen tapa, että ohjaan vihreiden aivotuksia koskevat kysymykset suoraan politbyrooseen Helsinkiin. En rupea tietämään, mitä puolue kulloinkin ajattelee. Kysymykseesi vastasi vihreiden poliittinen sihteeri Jouni Vauhkonen – mainio, joskin lähes kalju mies.
”Asut oikein hyvin. Ei pidä uskoa poliittisten vastustajien propagandaa, että haluaisimme jotenkin huonontaa tilannettasi. Päinvastoin, vihreät haluaa toimivan joukkoliikenteen mahdollisimman laajalle. Et mainitse lähikauppaa. Todennäköisesti kuntasi tai maakunnan pääkaupunki on sallinut tappaa kauppasi kaavoittamalla jättimarketit keskustan ulkopuolelle. Olet onnekas, jos pääset eläkepäivinäsikin kävellen kauppaan.
Pääkaupunkiseudun ongelmiin vihreillä on toisenlaiset ratkaisut. Pääkaupunkiseudulla tarvitaan tiivistä rakentamista nykyisten ja uusien ratojen varsille. Kuvaamasi nykytilanne on yksityisautoilua suosivien huonojen ratkaisujen tulosta. Vihreät yrittävät korjata tilanteen ruuhkamaksujen, metron, kehä- ja Pisara-ratojen, parempien bussiyhteyksien sekä liityntäliikenteen avulla.”
Tweet