Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Reijo Mäkinen.
Helppoa. Polttoaine sopii nykyisin busseihin suoraan, perustelee HSL:n Reijo Mäkinen Nextbtl-dieselin käyttöä.

Helppoa. Polttoaine sopii nykyisin busseihin suoraan, perustelee HSL:n Reijo Mäkinen Nextbtl-dieselin käyttöä.

Kiistelty biopolttoaine vähensi päästöjä

10.2.2011 14.04

Noora Jussila

Helsingin seudun busseja liikuttanut Neste oilin Nextbtl-diesel vähentää bussiliikenteen päästöjä, sanoo tuore tutkimus.

Biopolttoaineen päästöjä tutkittiin Helsingin seudun liikenteen HSL:n, Neste oilin ja Proventian kolmivuotisessa kokeiluhankkeessa. Tulosten mukaan biopolttoainetta käyttävien bussien hiukkaspäästöt alenivat keskimäärin 30 prosenttia ja typenoksidipäästöt kymmenen prosenttia. Kokeilussa oli mukana 300 bussia.

Nextbtl:n pääraaka-aine on kiistelty palmuöljy. Lisäksi sitä tehdään jäterasvoista, joita ei saada Suomesta vielä niin paljon, että dieseliä voitaisiin tehdä pelkästään niistä.

Ensi syksystä lähtien Nextbtl-dieseliä käyttää 19 bussia Helsingin seudulla.

”Etu on, että tämä polttoaine sopii nykyisiin tankkausjärjestelmiin ja busseihin suoraan”, sanoo osaston johtaja Reijo Mäkinen HSL:stä.

liikenne  helsinki 




Viite