Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
24.1.2011
Minua kiinnostaa Tampereen suuri tunnelihanke. Pohdin sen erityislaatuisuutta ja merkitystä Pirkanmaan kasvulle. Toisaalta, mitä se maksaa?
Olemme Olli-Poika Parviaisen kanssa pohtineet kuntakentän ja valtion kassan mahdollisia porsaanreikiä. Nyt tuleekin kiperämpi juttu käsittelyyn.
Seutuhallinto toi kuntiin hyväksyttäväksi seudullisen rakennemallin, jossa valittiin kolmesta mahdollisesta skenaariosta vaihtoehto kaupunkiseudun kasvulle. Piti päättää yhdessä mihin tullaan rakentamaan ja minkälaista, mihin asuminen sijoittuu ja miten palvelut tullaan järjestämään.
Mielenkiintoista, että jokaisessa vaihtoehdossa oli sisäänrakennettu niin kutsuttu Tampereen Rantaväylän tunnelihanke. Siitä huolimatta, että joukkoliikenteen, asumisen ja tulevan seudun rakenteen kustannukset oli eritelty pikkutarkastikin, ei tunnelin hintalappua nähty. Tampereen kaupunkiseudun kunnat siis nielivät Tampereen tunnelin yskimättä.
En kuullut kenenkään kysyvän aiheesta, vaikka tunnelin hinta voidaan eittämättä nähdä yhteisten varojen käyttönä. Perusteena oli, ettei Tampereen sisäiseen tahtoon sovi puuttua.
Tunnelin hinnaksi arvioitiin 100 miljoonaa vuonna 2005. Vuonna 2008 Tampereen ja valtion välinen sopimus sisälsi 140 miljoonan euron kustannuksen. Viime vuonna hinta liikkui lehtitietojen mukaan 171-179 miljoonassa eurossa.
Hankkeen alkuvaiheessa lanseerattiin tunnelin vaikutus liikenteeseen. Hyvin pian on huomattu, että kyse on jostakin aivan muusta.
Minä en ymmärrä, miten tähän tunneliin on varaa? Meillä on olemassa olevia teitä, jotka purettaisiin ja uusi tie louhittaisiin maan alle.
Täältä niin kutsutusta periferiasta katsottuna (17 km etäisyys oletettuun tunneliin), en ole voinut kuin huokailla hanketta. Tiivistäminen tulee tässä mallissa todella kalliiksi. Ja miksi se pirkuleen nykyinen tie pitää purkaa? Miksei sitä kateta, jos kerran nimenomaan tunneli tahdotaan?
Mikä tekee tunnelista niin erikoisen, että valtion pitää osallistua sen kustannuksiin? Ja kaikkien suomalaisten veronmaksajien? Jokaisen tamperelaisen?
Kaupunkiseudun ennustetut 90 000 uutta asukasta selviäisivät jouheammin todella vahvalla julkisen liikenteen kehittämistyöllä. Juuri nyt olisi aika panostaa joukkoliikenteeseen!
Päätöksenteko tunnelista on viety eri tahoilla todella pitkälle, jopa valtio on sitoutunut Tampereen kaupunkikuvan kehittämiseen. Eikös vielä voisi päättää, että laitetaan tässä asiassa hidastusvaihde päälle, ja sitten pysäytetään koko juttu?
Jos kelloa voisi siirtää, niin siirtäisin ja muuttaisin. Perusteluksi tässä ei riitä ainainen kiireeseen vetoaminen tai sanominen, että "on jo päätetty". Nythän on kyse yhteisistä varoista, eikä yksinomaan yhden kaupungin varoista. Tässä on käytettävä järkeä.
Kirjoittaja on vihreiden eduskuntavaaliehdokas Pirkanmaan vaalipiirissä.
Tweet