Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Jukka Vahti
Tiellä parkissa. Pysäköinti Fredrikinkadulla uhkaa loppua, jos ratikoille ei jätetä riittävästi tilaa.
7.1.2011 8.41
Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) myöntää, että Helsingin katujen tehosiivous lumesta, niin sanottu Operaatio Lumisota, olisi voitu aloittaa aiemminkin. Hän kuitenkin muistuttaa, että jälkiviisaus on helppoa.
”Operaatio aloitettiin juuri silloin, kun katsoin, että normaalit toimenpiteet eivät riitä”, Sauri sanoo.
Kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Tatu Rauhamäki ja demarien valtuustoryhmän puheenjohta Jorma Bergholm syyttivät perjantaiaamun Helsingin Sanomissa kaupunkia viivyttelystä.
Saurin mukaan tästä talvesta on otettu opiksi.
”Vedän porukkaa, jonka tarkoitus on pohtia, miten tällaisilta tilanteilta jatkossa vältytään”, hän sanoo.
Sauri toivoo, että myös kaupunkilaiset ottavat opikseen. Yksi suurista ongelmista on autojen virhellinen pysäköinti siten, että raitiovaunuliikenne katkeaa. Tällaisessa tilanteessa yksikin henkilöauto voi sekoittaa koko kaupungin ratikkaliikenteen.
”Olen yrittänyt paukuttaa ihmisille, että kiskosta on jäätävä 80 senttiä väliä autoon. Meillä on kapeammat raiteet kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Raiteita katsomalla voi ajatella, että raitiovaunu olisi paljon kapeampi kuin mitä se oikeasti on”, Sauri sanoo.
Aamun Helsingin Sanomien mukaan vihreät ovat kaupungin suurista puolueista ainoa, jotka kannattavat ratikkakatujen pysäköintikieltoa tilanteen ratkaisemiseksi. Kokoomus ja demarit ovat valmiita tähän vain poikkeustapauksissa. Myös Sauri on vielä varovainen.
”Toivotaan, että ihmiset ottavat opikseen. Mutta jos meno jatkuu, niin jotain on tehtävä. Näin ei voi jatkua”, Sauri sanoo.
Tweet