Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
20.11.2009 5.45
”Hiilidioksidin talteenotto on vielä hyvin kallista, eikä sitä ole testattu isoissa laitoksissa. Kustannukset pitää saada alas. Pitää myös varmistua siitä, että esimerkiksi loppusijoitus on varmasti turvallista. Jos saamme lainsäädännön CCS:n osalta kuntoon ja CCS-teknologian toimimaan suurissa energialaitoksissa, uskon, että ehkä vuoden 2020 jälkeen tekniikka kiinnostaa investoijia.”
”Analysoin työssäni päästökauppamarkkinoita. Nyt näyttää siltä, että päästöoikeuden hinnan pitäisi olla yli 30 euroa, jotta CCS:n rakentaminen olisi taloudellisesti kannattavaa yritykselle. Nyt päästöoikeuden hinta on 13–15 euroa. Hinta on laskenut taloudellisen taantuman takia. Kun taloudellinen toimeliaisuus vähenee, päästöt vähenevät eikä päästöoikeuksista ole pulaa. Tämä vie intoa myös päästöjen vähentämisestä. Tulevaisuuden päästövähennystavoitteet heijastuvat päästöoikeuksien hintatasoon. Jos Kööpenhaminan ilmastokokouksesta saadaan selvästi kunnianhimoisempi sopimus kuin mitä tähän asti on puhuttu, päästöoikeuden hinta voi vuoden 2020 jälkeen olla niin korkea, että CCS on kannattava investointi yritykselle.”
”Sitä on yhtä vaikeaa ennustaa kuin sähköautojen yleistymistä. Missään ei ole vielä suuren mittaluokan CCS-laitosta. Uskon, että EU:ssa otetaan demonstraatio-ohjelman avulla käyttöön noin kymmenen koelaitosta vuosien 2015–2020 aikana. Meri-Pori on toivottavasti näistä yksi, se tuntuu etenevän hyvin. Nämä ensimmäiset laitokset vaativat valtavasti julkista tukea. Luultavasti seuraavankin sukupolven laitokset tarvitsevat tukea. Jos teknologia halpenee ja päästöoikeuden hinta nousee, CCS-laitosten rakentaminen on taloudellisesti kannattavaa vuoden 2030 tienoilla. CCS:llä, kuten kaikilla kehittyvillä teknologioilla, on vielä yllätyksiä edessään. Jos jokin asia onnistuu helpommin, jokin toinen asia saattaa osoittautua yllättävän vaikeaksi.”