Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
27.2.2009 10.08
Lampuista elohopeaa, akuista kadmiumia, metalliosista rautaa, kuparia ja alumiinia. Muoviosista pellettejä ja lämpöenergiaa. Fuji Xeroxin kopiokoneista peräti 88,8 prosenttia voidaan hyödyntää materiaaleina uudelleen ja vain murto-osa – muovin energiaa tuottamattomasta polttamisesta aiheutuvat tuhkat – päätyy kaatopaikalle.
Toimistokoneyritys on saanut kehitellä materiaalitehokkuuttaan myötätuulessa jo pitkään: japanilaispoliitikot kirjasivat kolmen ärrän Reduce, Reuse and Recycle -politiikan tehtävälistalleen jo 1990-luvulla.
Motiivi selittyy osaksi maantieteellisillä realiteeteilla. Japanissa on vähän asumiseen kelpaavaa maapinta-alaa ja paljon ihmisiä – kaatopaikoille ei yksinkertaisesti ole riittävästi tilaa. Raaka-aineita on vähän omasta takaa, joten esimerkiksi metallien kierrätykselle on tarvetta.
Panostus tehokkaampaan materiaalienkäyttöön näkyy kopiointibisnestä isommissakin ympyröissä. Katsotaan vaikka Japanin kansantalouden luonnonvarojen kokonaiskäyttöä. Luku on puolet läntisiä teollisuusmaita pienempi, alle 50 tonnia asukasta ja vuotta kohden.
Vuosina 1990–2005 Japanin materiaalituottavuus kaksinkertaistui ja materiaalikierto kasvoi 8:sta 12 prosenttiin. Kaatopaikalle päätyvän jätteen määrä on pudonnut vuosien 1985–1990 määristä kolmanneksen, vaikka luku on vieläkin kestämättömän suuri, 470 miljoonaa tonnia vuodessa.
Pääpukari toimintamallien muuttamisessa on ollut vuoden 2001 puitelaki tehokkaan materiaalinkäytön yhteiskunnasta. Sen mukaan yritysten on estettävä raaka-aineiden muuttumista jätteeksi, kierrätettävä raaka-aineet ja parannettava tuotteidensa korjattavuutta. Valtio on sitoutunut antamaan yrityksille taloudellista tukea yritysten materiaalitehokkuuden parantamiseksi tarvittavien tuotantotilojen tai tuotannon muuttamiseen.
Japani on asettanut konkreettisia vuositavoitteita muun muassa luonnonvaratuottavuuden parantamiseksi, kierrätyksen tehostamiseksi ja jätteiden määrän vähentämiseksi. Tavoitteet on palasteltu myös toimintojen tasolle: vuosittain mitataan esimerkiksi vuokratavaramarkkinoiden kokoa ja sitä, miten usein asiakkaat kieltäytyvät muovipusseista kaupassa tai miten usein urheilutapahtumissa käytetään kestomukeja.
Fuji Xerox ei siis ole yksin. Ympäristöbisneksen markkinat ovat kasvaneet Japanissa rajusti, ja kierrätyksen ja energiatehokkuuden alalle ennustetaan edelleen 50 prosentin kasvua. Ja sitä tarvitaan, sillä haastetta riittää: Japani polttaa edelleen yli 74 prosenttia jätteistään, eli poistaa suuren osan materiaaleista kierrosta lopullisesti.
Tweet