Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
SXC
Yössä. Päästöt pienenisivät tehokkaammin autoja vähentämällä.
18.3.2009 9.27
Autokannan uudistaminen ei ole oikea tapa vähentää liikenteen päästöjä, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastovastaava Leo Stranius. Hänen mukaansa päästöjen leikkaamisen pitää lähteä liikennemäärien vähentämisestä.
”Nyt ollaan menossa perse edellä puuhun”, Stranius sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeriön eilen tiistaina esittelemän ilmastopoliittisen ohjelman mukaan liikenteen päästöjä aiotaan vähentää uusimalla autokantaa. Tavoitteena on vuosittain uudistaa kahdeksan prosenttia autokannasta, mikä tarkoittaa yhteensä satojen tuhansien autojen korvaamista vähäpäästöisemmällä vaihtoehdolla.
”Se tarkoittaa todella reipasta automyyntiä vuoteen 2020 saakka”, sanoi ministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen tänään Helsingin Sanomissa.
Vuonna 2007 liikenteen päästöt olivat 13,7 miljoonaa tonnia, mikä on noin viidennes Suomen kokonaispäästöistä. Ministeriön arvion mukaan liikenteen päästöjä vähennetään vuoteen 2020 mennessä 2,8 miljoonalla tonnilla.
”Potentiaalia olisi paljon enemmän. Luonnonsuojeluliitto arvioi, että päästöjä voisi vähentää viidellä miljoonalla tonnilla”, Stranius sanoo.
Hän on myös huolissaan siitä, ettei ruuhkamaksuja nosteta voimakkaammin esiin.
”Vaikka ruuhkamaksuja valmistellaan, niin vaikuttaa siltä, että se siirtyy ainakin seuraavalle hallituskaudelle, vaikka ne pitäisi saada käyttöön nopeasti”, Stranius sanoo.
Hänen mukaansa Lontoo, Tukholma ja muut kansainväliset esimerkit osoittavat, että ruuhkamaksut ovat hyvä keino vähentää päästöjä.
liikenne 
Tweet