Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Riikka Suominen
Maata pitkin -matkamessujen järjestäjäjoukkoon kuuluva Lea Tönnov ja vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen haluaisivat siirtyä lentonormista junanormiin.
18.1.2019 11.20
Lentonormi määrittää matkustamista. Lait, yritysten matkustussäännöt ja verotus asettavat lentämisen muiden matkustusmuotojen edelle.
”Tällä hetkellä lentonormi läpäisee valkokaulustyöelämän ja politiikan”, vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen sanoo.
Liikanen on huomannut sen päivätyössään tutkijana ammattikorkeakoulussa. Siellä yksi seurattava mittari on ollut kansainvälistyminen, joka on vaikuttanut myös koulun rahoitukseen.
”Kansainvälistymistä mitataan ulkomailla vietetyillä matkapäivillä. Järjestelmässä matka itsessään on kannatettava asia. Mutta jos vaikka ilmastotutkijat järjestävät webbiseminaarin, jossa kaikki hyvät tavoitteet toteutuvat, sitä ei laskettaisi kansainvälistymiseksi”, Liikanen sanoo.
Maakuntapolitiikassa vierailut ulkomaille tehdään käytännössä aina lentäen. Ryhmämatkoilla Liikanen ei voi ilmoittaa, ettei haluaisi lentää.
Politiikalla vaikutetaan normeihin. Verotus ja matkustussäännöt vaikuttavat ihmisten lentämiseen.
”Ilman lentoliikenteelle annettuja valtavia verohelpotuksia lentoliput olisivat paljon kalliimpia”, Liikanen huomauttaa.
Yhdenvertaiset matkustusmahdollisuudet eivät kuitenkaan voi riippua halvoista lennoista.
Liikanen kertoo Briteissä tehdystä selvityksestä, joka osoitti, että halvat lennot lisäsivät eniten keski- ja hyvätuloisten matkustusmääriä.
”Kaikkien mahdollisuus matkustaa pitää varmistaa muilla tavoin, kuin että saastuttavan liikkumisen hinta painetaan alas”, Liikanen sanoo.
Olennaista on, että paljon matkustavien matkailua on vähennettävä.
Lait turvaavat lentomatkustajan kuluttajansuojan junamatkustajaa paremmin, harmittelee Tea Tönnov. Hän asuu Brysselissä ja on tullut sieltä loppuviikoksi Helsinkiin junalla ja laivalla.
”Jos lento peruuntuu tai myöhästyy, niin lentoyhtiö vastaa, että pääset jatkolennolle tai saat tarvittaessa ilmaisen hotelliyön. Junayhtiöille vastaava velvollisuus on vasta tulossa. Nykyisellään, jos yksi junayhteys myöhästyy, ei kukaan korvaa missaamiasi jatkoyhteyksiä.”
Nyt EU-parlamentti ajaa sitä, että jatkoyhteydet on myöhästymisen sattuessa turvattava junayhtiöstä riippumatta ja myöhästymiskorvauksia on korotettava.
Tönnov on yksi viikonloppuna pidettävien Maata pitkin -matkamessujen järjestäjistä. Siellä ihmiset jakavat kokemuksiaan juna-, bussi- ja pyörämatkoista.
Tarkoitus on tarjota innostavia matkaideoita ja sitä kautta muuttaa normeja.
Laivamatka Ruotsiin aiheuttaa suunnilleen yhtä paljon päästöjä kuin, jos sinne lentäisi, mutta olennaista on myös kulttuurinen muutos.
Kun keskitytään matkantekoon eikä vain perillä olemiseen, muutetaan matkustuskulttuuria, Tönnov sanoo.
Lentonormi näkyy siiinäkin, että matka-aika nähdään välttämättömänä pahana ja ainoastaan määränpäässä odottaa kokemus. Sen vuoksi moni karsastaa junan pitkiä matka-aikoja.
Tönnovin matka alkaa siitä, kun hän lähtee kotiovelta. Junassa hän lukee, tekee kirjoitustöitä toimistoa tehokkaammin tai katselee maisemaa.
”Rautatieasemat ovat julkista tilaa keskellä kaupunkia. Esimerkiksi Hampurin rautatieaseman takana on heti iso museo, jossa voi käyttää odotusajan”, Tönnov kertoo.
”Lentämisen tilalle pitää tarjota positiivinen vaihtoehto”, sanoo vihreiden Liikanen.
”Olemme onnellisia vähemmälläkin lentämisellä.”
Helsingissä järjestetään Maata pitkin -matkamessut 19.1.
lentäminen  lentonormi  junamatkailu  veli liikanen 
Tweet