Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Söpö ja hyödytön

Annakaisa Suni

leppoisaa köröttelyä. Vantaalla testattava robottibussi kulkee nopeimmillaan kymmenen kilometriä tunnissa. Tehoja riittäisi neljäänkymppiin.Annakaisa Suni

leppoisaa köröttelyä. Vantaalla testattava robottibussi kulkee nopeimmillaan kymmenen kilometriä tunnissa. Tehoja riittäisi neljäänkymppiin.

22.7.2015

Annakaisa Suni

Tulevaisuuden liikennettä pääsee testaamaan ilmaiseksi Vantaan Kivistössä vielä kahden ja puolen viikon ajan. Kuskittomat Citymobil2-sähköbussit kuljettavat ihmisiä noin kilometrin matkan Kivistön juna-aseman ja Vantaan asuntomessujen välillä. Kyytiin pääsee kummastakin suunnasta, eikä messuille tarvitse ostaa lippua. (Sinne kannattaa mennä, jos on kiinnostunut Pohjoismaiden suurimmasta puukerrostalosta ja pyöreästä asemakaavasta, tai haluaa vetää poreallas-, palju-, kaasugrilli- ja äijähampurilaisähkyt.)

Ranskalaisen EasyMile-yhtiön pikkubussi on söpö ja liikennevälineenä melko hyödytön. Siinä on kuusi istumapaikkaa ja neljä seisomapaikkaa. Bussi köröttelee lähes viivasuoran reittinsä muulta liikenteeltä suljettua kevyen liikenteen väylää pitkin nopeimmillaan kymmenen kilometrin tuntivauhtia. Jännittävimmät hetket koetaan, kun toinen bussi tulee vastaan ja kun bussi reittinsä lopussa kääntyy vasemmalle ja nousee pikkuisen mäen ylös parkkipaikalle.

Reitti on opetettu bussille ajamalla se manuaalisesti. Robottibussi haistelee ympäristöään laserin avulla ja vertaa sitä nauhoitettuun reittiin. Esimerkiksi ihmisen tullessa tielle se pysähtyy. Busseille on sattunut "pieniä jäätymisiä", mutta ei vaaratilanteita, kertoo projektipäällikkö Topias Pihlava Vantaan kaupungilta. Bussin gps-laitteet eivät ole käytössä, joten sitä ei voi lähettää kartan avulla tiettyyn osoitteeseen tai ylipäänsä pois nauhoitetulta reitiltä. Robottibussien kulkua seurataan valvomosta, ja jokaisen bussin mukana matkusti ainakin eilen tiistaina opas. Neljästä bussista vain kaksi on toistaiseksi käytössä, sillä parkkeerausjärjestelyjen ohjelmoiminen luotettaviksi vie aikaa.

Kuljettajaton sähköbussikyyti on siis toistaiseksi melko hankalaa ja tehotonta, mutta olen silti siitä innoissani. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen yleisö pääsee vapaasti kuskittomien autojen kyytiin. Tärkeintä on tutustuttaa ihmisiä robottiautoihin ja lisätä kiinnostusta niitä kohtaan.

Visio suomalaisista kaupungeista, joissa yhteiskäytössä olevat sähköautot sukkuloivat päästöttömästi ja turvallisesti ilman kuljettajaa ja hakeutuvat öiksi latautumaan on mahdollinen vain, jos ihmiset haluavat ja uskaltavat matkustaa robottiautoilla.

Sähköautojakin on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tuoreen tilaston mukaan Suomen rekisterissä vain 481 kappaletta, vaikka määrä onkin nousussa.

Suomi pyrkii kuskittomien autojen edelläkävijäksi. Lupia niiden testaamiseen muun liikenteen seassa on voinut hakea tästä kesästä lähtien.

Topias Pihlavan mukaan ihmiset ovat olleet kiinnostuneita ja innostuneita robottibusseista. Erityisen innostuneita, ehkä hieman yllättäen, ovat olleet eläkeikäiset. Kuljettajattomat bussit antavat uusia liikkumisen mahdollisuuksia vanhoille ihmisille.

Aivan toisenlaista hauskuutta tarjosi sähköauto Tesla, jonka koeajoin Saksassa viime syksynä. Teslakin osaisi ajaa itse itseään, mutta sen ohjaaminen on aivan liian kivaa. Äänetön kiihdyttäminen nollasta sataan alle neljässä sekunnissa antaa jonkinlaisen lapsellisen onnentunteen, josta voi nauttia lähes ilman huonoa ympäristöomaatuntoa.

Teslat jäävät ehkä hyvin toimeentulevien statussymboleiksi, kun taas sähköisillä robottibusseilla on mahdollisuus tulla tärkeäksi osaksi tavallisten kaupunkilaisten liikkumista. Molemmat ovat osaltaan tekemässä ilmastoystävällisemmistä liikenneratkaisuista houkuttelevia.

Menimme Kivistöön muuten uutta kehärataa pitkin. P-junallakin matkustaminen on kivaa, ainakin heinäkuussa.





Viite