Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Osvaldo Gago / Wikimedia (CC-BY-SA)

Autoja Portugalin Algarvessa.
Lähes viidennes. EU:n kasvihuone-kaasupäästöistä 17,5 prosenttia syntyy tieliikenteessä.Osvaldo Gago / Wikimedia (CC-BY-SA)

Lähes viidennes. EU:n kasvihuone-kaasupäästöistä 17,5 prosenttia syntyy tieliikenteessä.

Saksa onnistui heittämään kapuloita rattaisiin — ökyautoille jatkoaikaa?

28.6.2013 8.51

Lasse Leipola

Saksa jarruttaa kaikin voimin autoliikenteen päästörajojen kiristämistä EU:ssa. Jäsenmaiden edustajien oli määrä vahvistaa eilen neuvottelutulos, joka saavutettiin aiemmin tällä viikolla. Liittokansleri Angela Merkelin johdolla autoteollisuuttaan puolustava Saksa sai kuitenkin äänestyksen pois agendalta.

Greenpeacen liikennepolitiikasta EU-tasolla vastaava Franziska Achterberg valittaa, että kyse ei ole pelkästä viivyttelystä vaan Saksa haluaa vesittää esityksen uuteen uskoon.

Komission alkuperäiseen esitykseen on jo tehty heikennyksiä, sillä autovalmistajat ovat saamassa niin sanottuja "superkrediittejä" kaikkein ekologisimmista autoista. Näiden päästöjä vähentävä vaikutus lasketaan kertoimella, jotta kaikkein suurimpia päästöjä aiheuttavien ökyautojen valmistuksesta ei tarvitse tinkiä.

"Kansleri Merkel on näyttänyt, että häntä ei pelota kaapata demokraattista prosessia ja kiusata muita hallituksia muutaman ökyautojen valmistajan hemmottelemiseksi. Näillä yhtiöillä on kuitenkin täysi kyky saavuttaa kaavaillut tavoitteet. Kaikki lisäheikennykset olisivat silkkaa ahneutta", Achterberg sanoo Greenpeacen tiedotteessa.

Uusien EU-alueella myytävien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen tulisi esitetyn tavoitteen mukaan olla 95 grammaa kilometrillä vuoteen 2020 mennessä. Greenpeacen mukaan "superkrediittien" vuoksi tavoite voidaan saavuttaa 98,5-105 gramman päästöillä. Nykyisin uusien henkilöautojen päästökeskiarvo on 132 grammaa, joten vuodelle 2015 asetettu 130 gramman tavoite saavutetaan helposti. 

Saksa haluaisi lykätä vuoden 2020 päästörajoja kolmella vuodella. Samanlainen lykkäys tehtiin nykyisiin, vuoden 2015 tavoitteisiin, jotka oli alunperin määrä saavuttaa jo 2012. On myös arvioitu, että Saksa haluaa edes lykätä autoteollisuudelleen ongelmallista päätöstä syyskuun vaalien jälkeiseen aikaan.

liikenne  päästöt  autoilu 




Viite