Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
25.4.2013 14.21
Peräti 80 prosenttia suomalaisista haluaa tuotepakkauksiin lisää tietoa ruuan ilmastovaikutuksista.
Tällä hetkellä päästötietoja on vain muutamissa elintarvikkeissa eikä niidenkään merkitystä ymmärretä kovin tarkasti. Esimerkiksi vain noin puolet suomalaisista liittää hiilijalanjäljen ilmastovaikutukseen, sillä moni uskoo sen liittyvän pelkästään energiankulutukseen, joka todellisuudessa muodostaa vain osan elinkaaripäästöistä.
”Kuluttajien ajatusten selvittäminen ruoan ilmastovaikutuksista ja siihen liittyvästä viestinnästä on tärkeää, sillä neljännes suomalaiskuluttajien aiheuttamista ilmastovaikutuksista ja jopa 40 prosenttia kulutuksen kokonaisympäristövaikutuksista johtuu ruoasta, eli suurempi osa kuin asumisesta tai liikenteestä”, sanoo tutkimuspäällikkö Juha-Matti Katajajuuri MTT:n tiedotteessa.
Tutkimuksen mukaan suomalaisten ostovalintoihin vaikuttavat ennen kaikkea maku, hinta ja laatu, mutta lähes joka toinen sanoo, että ympäristöystävällisyys vaikuttaa valintoihin joko erittäin tai melko paljon.
”Kuluttajat uskovat, että ruoan ilmasto- ja ympäristökuormaan vaikuttavat eniten pakkaukset, kuljetukset ja jalostus. MTT:n aiemmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ruokaketjun eri vaiheita tarkasteltaessa suurin osa ympäristövaikutuksista syntyy useimmiten alkutuotannossa. Esimerkiksi pakkausmateriaalin ja kuljetusten ilmastovaikutukset ovat yleensä vain muutamia prosentteja ruoan ilmastovaikutuksista”, Katajajuuri sanoo.
ilmastonmuutos  ruoka 
Tweet