Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
12.4.2013 9.49
Suomen henkilöauto- ja bussiliikenteessä olisi mahdollista päästä lähes täydelliseen polttoaineomavaraisuuteen käyttämällä uusiutuvista raaka-aineista saatavaa vetyä.
”VTT:n tutkimukset osoittavat, että metsänkorjuutähteestä saadaan kaasuttamalla vetyä paremmalla hyötysuhteella kuin dieseliä. Toistaiseksi edullisin vety reformoidaan kuitenkin maakaasusta. Sekin alentaa päästöjä, sillä maakaasusta reformoidulla vedyllä ajaa pidemmälle kuin suoraan maakaasulla. Vetyauto ei liioin tuota typpioksidia tai muita hiukkaspäästöjä, vaan vettä”, johtava tutkija Jussi Solin sanoo VTT:n tiedotteessa.
VTT:n mukaan vetypohjainen liikenne saa vauhtia vuoteen 2015 mennessä, kun kansainvälinen autoteollisuus tuo kuluttajamarkkinoille vetyautoja. Talviajettavuus, yli 500 kilometrin ajomatkat ja alle 5 minuutin tankkaus on mahdollista korvaamalla sähköauton akku 5 kg:n vetoisella vetytankilla ja polttokennolla.
Tänään perjantaina julkistetussa vetytiekartassa suositellaan varautumista polttokennoautojen markkinoille tuloon hankkimalla Suomeen polttokennoautoja ja -busseja koekäyttöön.
liikenne  polttokenno  vetyautot 
Tweet