Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
30.1.2012 7.00
Kännykkälippu on kätevä keksintö: et tarvitse käteistä rahaa tai matkakorttia, voit vain näpytellä tekstiviestin ja saat paluu-viestinä toimivan matkalipun.
Tekstiviestiliput toimivat mallikkaasti esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Belgiassa ja Turussa, mutta Helsingissä eivät.
Pääkaupunkiseudulla kännykkälippu käy vain metrossa, ratikassa, lähijunissa ja tietyillä itäisillä liityntäbussilinjoilla. Muissa busseissa kännykällä ostettu lippu ei käy.
Miksi kännykkälippu ei toimi busseissa, Helsingin seudun liikenteen viestintäjohtaja Mari Flink?
”Lippu on tarkastuksen kannalta hankala. Kuljettajan vaikea tarkastaa sitä. Asiakkaat ovat kyllä tykännet lipusta, mutta kuljettajat eivät.”
Olette siis päättäneet kuunnella asiakkaiden sijaan kuljettajia?
”Ei, ei. Kerroin vain, että tällaista palautetta olemme saaneet.”
Millä perusteella joillakin itäisillä bussilinjoilla kännykkälippu käy ja muissa ei?
”Tämä on hankala asia, tässä on ollut myös teknisiä hankaluuksia. Joku meiltä palaa tähän asiaan myöhemmin.”
Flink palaa itse tunnin kuluttua asiaan:
”Tavallisissa busseissa lippu ei käy, koska sitä on vaikea tarkistaa liikkuvassa linja-autossa. Kännykkälipun käyttöönottoa voisi harkita sitten, kun liput voi tarkistaa koneellisesti.”
Sanoitte, että kuljettajat ovat kokeneet kännykkälipun hankalana. Miten kuljettajien suhtautumista on tutkittu?
”Meillä on palavereita liikennöitsijoiden kanssa säännöllisesti.”
Eivätkö kuljettajat mielellään tarkasta kännykkälippuja, Helsingin bussiliikenteen AKT:n luottamusmies Kai Mäkinen?
”En ole koskaan kuullut tällaisesta. Eivät kuljettajat kännykkälippua vastusta. Olen ollut kuljettaja vuodesta 1987 ja itseänikin ihmetyttää, miksei kännykkälippu käy kaikkialla. Nyt käytäntö on asiakkaan kannalta liian sekava – ja se pitää saada yhteinäiseksi.”
Kuljettajat eivät siis pidäkään asiaa hankilana. Pitäisikö HSL:n tarkistaa kantaansa kännykkälippuihin?
”Varmasti on olemassa erilaisia yksittäisiä mielipiteitä, mutta kuljettajia on tuhansia – ja me olemme liikennöitsijöiden meille antamien tietojen varassa.”
liikenne 
Tweet