Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Vähemmän pörinää. Sähkö liikuttaa autojen lisäksi nyt myös kaksipyöräisiä.
20.9.2011 7.46
Moottoripyöräkuume voi olla viheliäinen tauti ympäristönystävälle. Nyt sitä voi kuitenkin lääkitä aiempaa vihreämmin, sillä sähköskoottereiden lisäksi on jo saatavissa myös sähkökäyttöisiä kevytmoottoripyöriä.
Tiettävästi Suomen ensimmäinen myyntiin tuotu sähkömoottoripyörä on saksalainen E-Max.
”Se on helppokäyttöinen, helppo hallita, äänetön eikä haise”, maahantuoja Amperi Oy:n myyntipäällikkö Jorma Pallari kuvailee pyörän ominaisuuksia.
Sähkökevari sopii nopeisiin lähtöihin, sillä sähköajoneuvot kiihtyvät tunnetusti nopeammin kuin polttomoottorit. Pakki helpottaa pysäköintiä, vaikkei pyörä tosin painakaan kuin 115 kiloa.
Mutta mihin tätä voisi oikeasti käyttää? Matkapyöräksi siitä ei ole, koska tavallinen töpseli täytyy löytyä maahantuojan mukaan noin 80 kilometrin välein, minkä jälkeen lataukseen menee 2–3 tuntia.
Hyötykäyttöä voisi löytyä hankalista työmatkoista, joita ei voi tehdä julkisilla välineillä ja jotka ovat liian pitkiä pyöräilyyn – esimerkiksi pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteessä.
liikenne 
Tweet