Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Iiro Törmä
Musta baskeri. Baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.
14.5.2008
Olen viaton. Olin taas unohtanut, kuinka vahvasti populaarimusiikki on teollisuutta ja kuinka vähän se on taidetta.
Viattomuus karsiutuu, kun lukee maailmalle tähtäävien bändien haastatteluja. Nyt on vuorossa Von Hertzen Brothers.
Yhtye julkaisi tänään kolmannen levynsä Love Remains the Same. Edellinen levy Approach myi Suomessa kohtuullisen hyvin englanninkieliseksi rocklevyksi ja herätti ilmeisesti kiinnostusta myös ulkomailla.
Tämä kiinnostus on saanut nyt bändin tähtäämään kansainväliseen menestykseen.
Menestys on tietysti suhteellinen käsite. Von Hertzen Brothersin kohdalla on viitattu tulevaan Roskilden keikkaan.
Esiintyminen Euroopan suurimmalla rockfestivaalilla riittää menestykseksi varmaan monelle suomalaisen musiikin kangerrellutta maailmanvalloitushistoriaa seuranneelle. Nyt taidetaan kuitenkin odottaa myös levymyyntiä.
On tietysti vaikea arvioida, kuinka paljon kansainvälistä menestystä odottaa nimenomaan bändi ja kuinka paljon levy-yhtiö tai media. Pahimpaan kansainvälisyyshehkutukseen kun syyllistyvät useimmiten nämä bändien hangaroundit.
Silti romanttinen taiteilijamyytti sortuu mielessäni jälleen kerran. Kuinka voisi uskoa rokkarien olevan taiteilijoita, jos he kirkkain silmin selittävät tekevänsä levynsä kansainvälisille markkinoille ja puhuvat levynteon deadlinestä?
Mikä erottaa tämän bändin insinööritiimistä, joka miettii uuden kännykkämallin lanseerausta?
Musta baskeri on kulttuurivaikuttaja, joka käyttää asemansa takia nimimerkkiä.
Tweet