Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
rannalle. Helsingin Pohjoisranta oli aiemmin autojen valtakuntaa. Nyt siellä on leveä rantabulevardi ja pyörätie.
12.9.2008 11.06
Helsinki on Suomen vihrein kunta, jos vihreyttä mitataan vihreiden osuutena kunnanvaltuutetuista.
Vaikka Helsingin kaupunginvaltuustossa vajaa viidennes on vihreitä, esimerkiksi yksityisautoilu kaupungissa on jatkanut kasvuaan tälläkin valtuustokaudella.
Kadunvarsipysäköintiä on jopa muutettu vinopysäköinniksi, jotta autoja mahtuu lisää jo valmiiksi täysille kaduille.
”Suomen vihreimmässä kaupungissa ei ehdottomasti pitäisi olla näin paljon yksityisautoilua. Olemme taistelleet sen puolesta, että Helsingissä olisi vähäautoisempia kaupunginosia. Esimerkiksi Jätkäsaaresta piti tulla sellainen, mutta suunnitteluvaiheessa autopaikkojen määrää kasvatettiin. Rohkeus ei riittänyt toteutukseen”, vihreiden valtuustoryhmän jäsen Elina Moisio sanoo.
Moision mukaan päätös vinopysäköinnin lisäämisestä tehtiin virastossa, ei valtuustossa.
”On paljon pieniä asioita, jotka eivät edes tule poliittiseen käsittelyyn”, Moisio sanoo.
Ensimmäisen kerran 1984 Helsingin valtuustoon valitun Osmo Soininvaaran mielestä vihreiden vaikutus näkyy selvästi Helsingissä. Kaupungin kaavoitus muuttui kuin veitsellä leikaten, kun vihreistä tuli merkittävä valtuustoryhmä.
”Ennen vuotta 1987 Jollaksen kaltaisella alueella tontit kaavoitettiin rantaan kiinni. Omakotitalon omistajalla oli yksinoikeus rantaan eikä köyhää kansaa päästetty merta katselemaan. Kun vihreät tuli valtuustoon, tontin ja rannan väliin alettiin jättää esimerkiksi yleinen kävely- ja pyörätie”, Soininvaara sanoo.
Soininvaara muistuttaa, että joukkoliikenne on olennaisesti paremmalla tolalla Helsingissä kuin muissa suomalaisissa kaupungeissa.
Elina Moision mukaan vihreiden vaikutus näkyy kirkkaasti muun muassa alkuvuodesta neuvotellussa Helsingin maankäytön- ja asumisenohjelmassa. Esimerkiksi lähiviheralueet, pyörätiet ja yhteisöllinen kerrostalorakentaminen ovat siellä vihreiden ansiosta.
”Toki muutkin niitä hellivät, mutta meidän kädenjälkemme näkyy juuri näissä asioissa”, Moisio sanoo.
liikenne 
Tweet