Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors
Vihreä bisnes. Toimittaja Terhi Brusin seuraa blogissaan ekotaloutta, viherpesua, työtä ja kuluttamista.
7.4.2010
Berliiniläinen luomuleipomo Märkisches Landbrot on Euroopan ensimmäinen yritys, joka kertoo joka ainoan tuotteensa hiilijalanjäljen (Product Carbon Footprint). Yrityksen nettisivulla on laskuri, joka näyttää muutamalla hiiren klikkauksella selkeän diagrammin siitä, miten päästöt jakautuvat leivän elinkaarella pellolta pöytään.
Kävin kauppareissun jälkeen katsomassa, mitä laskuri kertoo ostamastani kilon ruis-auringonkukansiemenleivästä ja yllätyin huomatessani, miten helposti loppukuluttaja tuottaa enemmän päästöjä kuin koko tuotanto- ja jakeluketju häntä ennen.
Koska tein kolmen kilometrin kauppareissun kävellen enkä pakastanut tai paahtanut leipää, en tuottanut lainkaan lisäpäästöjä. Mutta jos olisin ajanut leivän ostopaikkaan kymmenen kilometriä autolla, olisin jo tuplannut leivän hiilijalanjäljen.
Laskurikikkailu ei ole leipomon ensimmäinen ekoteko. 1970-luvulla perustettu yritys ostaa raaka-aineensa lähiseudun luomutuottajilta, käyttää ekosähköä ja hyvittää päästöjään metsitysprojektilla Madagaskarilla.
Vihreään bisnekseen eli ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävään liiketoimintaan kuuluu väistämättä tietty rehellisyys.
Rehellisyyden puutteesta taas jaetaan täällä Saksassa Kultainen tuulihattu -palkintoa. Tänä vuonna ehdokkaiden listalla on ensimmäinen luomutuote, Carlsberg-panimon Beo-limonadi.
Carlsberg mainostaa ”puhtaan luonnollisista ainesosista” valmistettua juomaa ”ihmisille, joille vastuullinen luonnonvarojen käyttö on sydämen asia”. Luomua siinä on 5,5 prosenttia eli sokeri ja ohramallastiiviste. Niiden ja veden lisäksi juoma sisältää aromeita, joita ei saada ainakaan nimessä olevista omenasta ja päärynästä.
”Minimaalinen luomun osuus maksimaalista markkinointietua varten”, tiivistää palkintoa jakava kuluttajajärjestö Foodwatch.
Viime vuonna tuulihatulla palkittiin Danonen terveysvaikutuksilla mainostama Actimel-jogurtti. Sen myynti romahti kolmanneksen sen jälkeen, kun palkinto ja sen saama julkisuus tekivät saksalaisille selväksi, että saman hyödyn ja huomattavasti vähemmän kaloreita saisi syömällä tavallista maustamatonta jogurttia.
Saksan vanhimmassa luomupanimossa Lammsbräussa ekologisuuden esikuvana on luonnon kiertokulku, jossa ei tunneta jätettä.
Panimon omistaja, monia yritys- ja ekojohtamisen palkintoja kerännyt Franz Ehrnsperger sanoo, ettei häntä ole enää aikoihin motivoinut raha vaan kunnianhimo tulla aina vain tehokkaammaksi energian ja raaka-aineiden käyttäjäksi.
Panimon jätteenä syntyvästä oluthiivasta tehdään ravintolisiä ja ohran mallastuksesta jäävässä massassa kasvatetaan ravintoloille ja luomukauppoihin siitaketta ja osterivinokasta.
Kaikkein hämmästyttävin sivutuote ovat olutaromien jäännöksissä kasvatettavat mikro-organismit, joilla pidetään haitalliset mikrobit kurissa sekä panimon siivouksessa, sopimusviljelijöiden ohrapelloilla että läheisen golfklubin viheriöillä.
Muutos lähtee usein siitä, että osaa katsoa itsestäänselviltä näyttäviä asioita joltain uudelta kulmalta.
Tweet