Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Juha Peurala
Kiiltoa kiertoon. Vanhan mersun keulakoristeesta saa viime kesän puoluekokousnauhan kanssa blingin, jollaista ei jokaisella röökipaikan jannulla olekaan.
8.6.2009
Vanha kuluttava auto kannattaa vaihtaa uuteen ekokaaraan.
Niminerkki "MB" kysyy: Meillä on vuoden 1997 mersu C180, jolla on ajettu 220 000 kilometriä. Mielestäni autollamme voisi ajaa vielä kahdeksan vuotta tai 400 000 kilometriin asti. Olenko oikeassa? Onko taloudellisesti järkevää pitää autoa loppuun asti?
Eno vastaa: Ennen autot tuli kyllä ajettua ihan loppuun. Vanhan kuplavolkkarini takalokasuoja jäi ostajan käteen. Onneksi Makkos-Oskari koetti sen kestävyyttä vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen.
Niin paljon kuin kannatankin tavaroiden loppuunkäyttöä – näkisitpä kotivaatteeni – täytyy sanoa, että mersusi kanssa asia on toinen. Se on kestävä auto. Voit hyvin päästä tuonne 400 000 kilometriin asti, ellei puoleen milliinkin. Jälleenmyyntiarvo ei ole kovin iso, voi siitä 6 000–7 000 euroa saada.
Mutta ne ympäristö- ja kulutusasiat. Mersusi kuluttaa jopa 8,5 litraa sadalla. Hiilidioksidipäästöjä tulee 218 grammaa kilometrille, joka on miltei tuplasti EU:n vuoden 2012 uusien autojen päästötavoite. Jos vaihtaisit mersun alle viisi litraa satasella kuluttavaan autoon, säästäisit 700–800 euroa vuodessa.
Suomen ympäristökeskuksen mukaan mersusi kannattaa ilmastosyistä vaihtaa pienempikulutuksiseen.
Yli kahdeksan litraa satasella kuluttava auto, jolla on 75 000 ajokilometriä jäljellä, ylittää uuden auton valmistamisessa syntyvät päästöt.
Eikä vanha autosi kaatopaikalle päädy, vaan sen osat kiertävät aika hyvin. Toisin kuin vanhan kuplani, joka on myyntipäivästä lähtien puskenut puskaa Makkos-Oskarin tontilla.
Lisää enon vastauksia löydät täältä.
Tweet