Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
12.10.2012
Ekokyttä vaelsi kohti työmaataan, kun silmiin sattui hämmentävä mainos. Helsingin Energia mainosti Mannerheimintiellä jalolla sloganilla palveluaan, jossa yhtiön asiakkaat voivat seurata omaa sähkönkulutustaan: ”Käytä sähköä kun tarvitset.”
Pienehköä pilkkuvirhettä enemmän Ekokytän silmään kävi se, että kalvomaisen mainosjulisteen takana hehkui patteristo loisteputkia.
Syyte: Hienoa ja ympäristön kannalta tärkeää palvelua mainostetaan polttamalla valoja kirkkaassa päivänvalossa. Energiansäästöä markkinoidaan tuhlaamalla energiaa.
Puolustus: ”Liiketunnistimella varustetut loisteputket syttyvät, kun ihminen kulkee taulun ohi muutaman metrin päästä. Taulu on valaistu kerrallaan muutaman sekunnin ajan. Normaaleissa kaupunkitauluissa loisteputket palavat taulussa kaiken aikaa. Loisteputki on energian järkevän käytön kannalta suositeltava valaisin ja verrattavissa hehkulamppuja korvaaviin energiansäästölamppuihin”, kertoo Helsingin Energian viestinnän suunnittelija Ulla-Maija Alander.
Tuomio: Nokkelat mainokset sijoitettakoon sellaisille paikoille, jossa ihmisvirta ei Manskun tavoin pidä lamppuja jatkuvasti päällä.
Kirjoitus on julkaistu alunperin 5. lokakuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.
Tweet