Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Sedän aika

Mediapyövelit mestaavat sopuleita.

Mediapyövelit mestaavat sopuleita.

20.1.2014

Alvar Totinen

Kansa vanhenee. Keski-ikä nousee. Setäisyys kasvaa.

Toimittajista setiä on ollut aina suurempi osuus kuin kansasta. Setämies kun voi olla myös nainen tai nuori tai molempia.

Puhtaimmillaan toimittajasetä on kuitenkin mies ja oikeasti sedän ikään varttunut.

Setä on kuin toimiva tiskirätti: nihkeä ja kaiken tieltään pyyhkivä. Tästä setä on ylpeä, sillä sen mielestä nihkeä meinaa samaa kuin kyyninen, ja kyynisyys on viisautta.

Sedän mielestä ympäristönsuojelu on vauhkoilua ja tulonjako turhaa. Paitsi ay-sedän mielestä tuloa pitää jakaa ay-ihmisille.

Setä uskoo, että maailma on kuin ennenkin. Kaikki on hyvin, kunhan maassa on kaivosta ja tehdasta leipää tuomassa ja tietä laatuauton kulkea. Eikä maailmaa voi muuttaakaan, sedän mielestä idealisti on yhtä kuin idiootti. Tai vielä pahempaa: anarkisti. Anarkistit kuuluvat linnaan, mutta eivät Salen linnaan.

Vaikka nykyaika enimmäkseen häviää ETY-kokoukselle ja Tamminiemen pesänjakajille, somesta setä tykkää. Twitter on sedälle se elämättä jäänyt unelmien seitkytluku, jossa saa vapaasti haukkua kommunisteja, kun Isäntä ei ole enää linnassa eikä Moskovaa kiinnosta.

Kasvava seuraajamäärä on sedän ratsastajapatsaan jalusta. Sen päältä setä tähyää tulevaisuuteen, joka näyttää menneisyydeltä. Jokainen päivä on uusi eilinen.

Setä tietää, että maa elää vaikeita aikoja. Tämä on sedän Talvisota, jossa mikään uhraus ei ole liikaa. On leikattava niin, että kaikkiin sattuu. Tai ainakin moniin.

Setään ei satu, sillä setä on etabloitunut. Sanaa setä kuitenkin käyttää harvoin ja valittujen seurassa. Kansalle kansan kielellä. Populistisetä sanoo olevansa kansan asialla, mutta tosisetä ei alennu nuoleskelemaan.
Kansa saa päättää puheissa, mutta setä tietää, että puheet ovat puheita.

Kansa vanhenee. Sedät eivät vähene, niitä tulee lisää. Setiin on sopeuduttava. Ilmiselvä ratkaisu on alkaa sedäksi itse. Antaa kipinän sammua.

Toinen on suhtautua setiin performanssina, eräänlaisena valtavana vellovana harmaana komediana.
Tai sitten voi mennä metsään.

Kirjoittaja on alan mies, joka ampuu puskasta, koska se on helppoa.





Viite