Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
1.10.2014
Digitalisoitumisen myötä myös kamerat ovat päätyneet kännyköiden mukana jokaisen taskuun. Tämän seurauksena valokuva-albumien lisäksi myös vanhat kamerat löytävät tiensä yhä useammin roskiksiin.
Olemme dyykkineet roskiksista yhden todella vanhan laatikkokameran jäänteet. Kuvassa olevan kaltaisia, uudempia objektiiveja olemme löytäneet useamminkin. Laatumerkkien linssit ovat menneet uusiokäyttöön ystävillemme. Analogisille kameroille löytyy yhä oma käyttäjäkuntansa, eikä laadukas optiikka vanhene koskaan. Kiinteäpolttovälistä normaaliobjektiivia voi käyttää adapterin kanssa uusissakin kamerarungoissa.
Vähän aikaa siten dyykimme kuvan Ricoh-merkkisen objektiivin ja laajan suodatinkokoelman. Tarkistin aluksi, ettei sitä saa enää kiinni mihinkään nykykameraan ja että sen jälleenmyyntiarvo lähenee nollaa. Tämän jälkeen oli selvää, mitä tekisin objektiiville.
Saan kiittää molempia vanhempiani uteliaasta mielestäni. Lapsesta lähtien kasvoin siihen käsitykseen, ettei maailman selittämistä kannata luovuttaa yliluonnollisuuksille tai pitää mitään itsestäänselvyytenä. Kaikesta voi ottaa selvää kyselemällä muilta, lukemalla tai tutkimalla itse.
Objektiivi oli siis pakko purkaa osiinsa. Sen purkaminen oli opettavainen ja kameran toimintaa demystifioiva kokemus. Kuvassa oleva valotusaukon tyylikäs mekanismi toimii yhä.
Ehkä erityisesti lapselle yksinkertaistenkin asioiden purkaminen voi olla silmiä avaavaa. Dyykityssä tavarassa on tässä suhteessa etunsa. Koska esimerkiksi objektiivi oli dyykitty ja käyttökelvoton, sen takaisin kokoon kasaamisella ei ollut niin väliä. Painava etulinssielementtiryhmä on nyt lähinnä hieno paperipaino.
Tietokoneiden tai kännykkäkameroiden toiminta ei aukene aivan yhtä yksinkertaisesti kuin mekaanisen objektiivin raksutus. Tietokone saattaa vaikuttaa mystiseltä vehkeeltä, mutta riittävällä kärsivällisyydellä siitäkin ottaa selvän.
Suosittelen tähän tarkoitukseen erityisesti NAND to Tetris -kotisivua ja projektin Google tech talk -videota. Projektin tarkoituksena on kuvata Tetris-pelin toiminta ja tietokoneen periaatteet lähtemällä liikkeelle aivan alusta: George Boolen keksimästä ja Charles S. Peircen kehittämästä yksinkertaisesta loogisesta kalkyylista.
Tweet