Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Media löpisi mediasta

Mediapyövelit.
Mediapyövelit mestaavat sopuleita.

Mediapyövelit mestaavat sopuleita.

24.1.2011

Taneli Heikka

”Mitä nyt, sanomalehdet?”, ”Kuoret uudistuivat, sisältö samaa vanhaa”, ”Asiakkaiden joukkopaon ennustetaan jatkuvan”.

Näinhän se olisi otsikoitu, jos media noudattaisi itseensä samoja kriteereitä kuin muihin. Mutta kun Alma Median kolme pohjoista sanomalehteä vaihtoi sivukokoa, media osoitti, että uutinen on oiva väline löysään tekstimarkkinointiin.

”Tabloid näyttää olevan mieluisa Lapin ja Kainuun lukijoille” (AL 18.1.). Välillä 1994–2009 Kainuun Sanomat menetti levikistään 20 prosenttia, Pohjolan Sanomat 42 prosenttia ja Lapin Kansa 16 prosenttia.

Jos mikään muu päivittäistavara olisi tällaisessa kierteessä, iltapäivälehdet ennustaisivat sen pikaista kuolemaa. Tiede- ja kulttuurisivuilla esiteltäisiin siihen liittyvää teknologian ja käyttäytymisen muutosta. Taloussivuilla kerrottaisiin alan innovaatioiden pysähtymisestä.

Tätä saimme: ”Kolmen pohjoisen maakuntalehden koonmuutos on yksi viime vuosien suurimpia lehtiuudistuksia Suomessa” (MTV3 17.1.). ”Pohjoinen tekee lehdistöhistoriaa” (AL 14.1.). ”Kautta maailman (--) on siirrytty tabloidiin”, Ylen uutisissa kerrottiin, mutta ei sitä, miksi (17.1.).

Pintaa raapien mentiin. llmaan jäi leijumaan suuri Miksi. Kauppalehti sentään muistutti, että uudistuksessa vähennettiin 25 henkilötyövuotta ja säästettiin miljoona euroa (18.1.).

Pohjimmiltaan kyse on säästöistä ja iltaruskon uudistuskikasta. Siis suomeksi sanottuna keinosta, johon tartutaan, kun on ollaan kusessa eikä osata muuta.

Lehtiä syö monta isoa trendiä. Ikääntyminen vie lukijoita, mobiili internet nakertaa printin ansaintamallia. Digisosiaalinen maailma on vietellyt nuoret, jotka haluavat luoda ja jakaa, eivät vain vastaanottaa tietoa. Pohjoisessa lukijoita vie vielä muuttoliike.

Tämän kertominen vain on kovin vaikeaa sanomalehdille (ja jostain syystä näköjään myös televisiolle), jotka ovat kaikki putoamissarjassa.

Sanomalehtien kokonaislevikistä katosi vuosikymmenessä 267 000 kappaletta, Hesarilta lähes 60 000 tilaajaa. Olisiko syytä syvemmälle arvioinnille siitä, missä tehtiin virheitä?

No missä? Esitän teoriani. ”Maakuntalehtenä Lapin Kansa on uudistettunakin lukijayhteisönsä tuntojen tulkki”, Lapin Kansa linjasi (17.1.).

Yksi virhe on tuossa. Sanomalehti ajattelee yhä kertovansa, mitä lukijoille kuuluu. Tällaisen journalismin aika meni jo.

Nyt on yhdessä luomisen aika. Siihen tabloid ei anna yhtään parempia välineitä kuin broadsheet.

 

Kirjoittaja on viestintäalan yrittäjä ja toimittaja. Hän vuorottelee palstalla sivutoimisen mediakriitikon Kaino Riesun kanssa, joka käyttää koston pelossa nimimerkkiä.

 

”Kyse on säästöistä ja ilta- ruskon uudistus- kikasta.”

Kirjoitus on julkaistu alunperin 21. tammikuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite