Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
18.1.2013
’’Ennen risteilylaivat tehtiin täällä Yhdysvalloissa, mutta emme enää pysty kilpailemaan teidän suomalaisten kanssa. Tuette muiden Euroopan maiden tavoin telakoitanne niin avokätisesti”, noin 80-vuotias amerikkalainen taksikuski tilitti katkerasti joulukuun lopulla.
En voinut kuin nyökytellä, sillä veteraani oli täysin oikeassa. Vapaa markkinatalous ei ole ehtinyt Atlantin tälle puolen. Suomi tukee luultavasti myös TUI Cruises -yhtiön risteilijähankkeita.
Mutta haittaakse? Voisiko valtion tehtävänä ollakin työpaikkojen luominen ilman, että bisnes on kovin kannattavaa? Ainakin sosialistien, ranskalaisten, Timo Soinin ja monen muun mielestä voi. Lomilta palaava eduskunta saa kauden alkajaisiksi käsiteltäväkseen perussuomalaisten telakkajupakasta tekemän välikysymyksen.
Hallitus ei tietysti tähänkään kaadu, mutta kiinnostava keskustelu varmasti viriää. Millaisia työllistäviä mutta tappiollisia bisneksiä voidaan valtion kirstusta ylipäätään tukea?
Jos ja kun avitetaan telakkayhtiö STX:ää loistoristeilijöiden rakentamisessa, miksei samaa firmaa tuettaisi tuulivoimalan rakentamisessa? STX on kehittänyt merituulivoimalle uuden, nykyistä halvemman prototyypin.
Suomella olisi nyt myös tuhannen tukitaalan paikka tehdä Turun-telakastaan maailman johtava ekotelakka. Sieltä saatiin jo vesille ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla kulkeva LNG-alus. Lisää pökköä – tai kaasua – pesään vain!
Tuulivoima ja LNG ovat muutenkin fiksumman oloista liiketoimintaa kuin risteilijät. Loistopaatit on liputettu veroparatiiseihin, eli yhtiöt eivät juurikaan maksa edes Yhdysvaltojen alhaisia yritysveroja.
Lisäksi alusten työntekijät haalitaan Itä-Euroopasta ja Kaukoidästä, koska muualta ei saa väkeä niin kehnoille palkoille. Töissä ollaan kahdeksan kuukautta putkeen, eikä lomia tai vapaapäiviä tunneta. Työpäivät ovat 12-tuntisia.
Tällaiseen liiketoimintaan perussuomalaiset haluaisivat lapioida veroeurojamme nykyistä enemmän.
Kirjoittaja on Vihreän Langan päätoimittaja.
Tweet