Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Länsimetro on hyvä, mutta

23.9.2013

Mynthon-mies

Tiedättekö sen tunteen, kun haluaa valittaa jostain asiasta, mutta ei halua, että se korjattaisiin? Asia suututtaa, mutta sitten tunne liukenee olemattomiin kuin Mynthon-pastilli suussa. Sitä tajuaa että ehkä vika on enemmänkin minussa kuin maailmassa.

Koen jotain tällaista, kun mietin länsimetroa.

Minullakin on vihreät tunteeni. Mielessäni läikähtää lämpimästi ajatellessani raideliikennettä. Junat, ratikat ja metrokin ovat tosi hienoja. En ehkä takapihalleni sellaisia ottaisi, mutta pienen kävelymatkan päähän vaikka heti.
Mutta länsimetro tulee liian kauas. Asun Espoon keskuksen eteläpuolella ja kotilähiöstäni on suora bussiyhteys Kamppiin. Matka kestää 35–45 minuuttia. Siinä ehtii lukea pari lukua romaania.

Kun länsimetro joskus aloittaa, rauhalliset bussilukutuokioni loppuvat. Matkani katkeaa keskeltä kahtia ja pitenee luultavasti vartin. Matinkylässä bussista pitää vaihtaa metroon: se vie tovin. Metro käyttää Matinkylän ja Kampin väliseen matkaan aikaa viisi minuuttia enemmän kuin bussi.

Kun Länsimetron yva-selvitystä tehtiin, siinä ei mitattu matka-aikaa Espoon lähiöistä Etelä-Espoon bussilinjojen päättärille Kamppiin, vaan Rautatientorille. Sinne pitää Espoon bussilta kävellä tai vaihtaa metroon, joten bussivaihtoehto on hitaampi. Oikeassa laskelmat ovat siinä, että silloin kun matkustaa Espoosta muualle metrolinjan varteen, metro on nopeampi.

Aika moni kuitenkin menee Kamppiin, minä myös.

Silti olen koko ajan kannattanut länsimetroa. Rakentakaa pois! Raideliikenne on ekologista. Sen hyvyys leijuu kuitenkin sen verran korkealla hienojen asioiden taivaassa, että valittamiselle on tilaa.

Valitan myös siksi, että vaikka en erityisesti miellä itseäni identiteetiltäni espoolaiseksi, minua on nyppinyt helsinkiläisten käsitykset siitä, miksi espoolaiset päättäjät olivat nihkeitä länsimetron suhteen. Normiespoolainen ei ajattele, että putkea pitkin köyhät virtaavat pilaamaan rikkaan Espoon. Normiespoolainen ajattelee, että metro korjaa jotain sellaista, mikä ei ole rikki: Etelä-Espoon joukkoliikennettä. Edelleenkin nautin aamuisin, kun bussi kiitää omaa kaistaansa ohi seisovan autojonon.

Toivon metrolle onnea. Tulen epäilemättä käyttämään sitä, ellei sitten junaan vaihtaminen osoittaudu paremmaksi. Ekosyistä toivon myös, ettei kovin moni espoolainen ei ryhdy autoilemaan Helsinkiin, kun suorat bussilinjat katoavat.

Elämä ei ole täydellistä. Mutta Mynthon-pastillit ovat melko hyviä.





Viite