Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
11.6.2016
Nyt kun ajattelee, se kuulostikin ihan liian hyvältä ollakseen totta. "Länsimetro viivästyy" ei ole uusi otsikko, mutta sen jälkeen kun metron automatisoinnista luovuttiin, länsimetron aikataulu on vaikuttanut uskottavammalta. Tunnetta on lisännyt uuden metrolinjan ja siihen liittyvien bussilinjaston muutosten voimakas markkinointi.
Kaltaiseni pessimistikin alkoi uskoa, että länsimetron liikenne alkaa 15.8. kuten on mainostettu. Toukokuun lopussa espoolaistalouksiin jaettiin jopa hienosti toimitettu lehti, jossa kerrottiin uusista bussilinjoista.
Metron aloittaessa Espoossa lähes jokainen bussilinja muuttuu, jos ei muuten, niin numeroltaan. Suorat linjat Helsingin Kamppiin lakkaavat, vastedes on vain sisäisiä linjoja jotka syöttävät matkustajia metroon.
Länsimetroa ilman on tultu toimeen koko Espoon yli 40-vuotisen kaupunkitaipaleen, joten sitä voi vielä odottaakin. Tämä ei ole viivästymisuutisen kärki. Vaan se, että 15.8. bussilinjat muuttuvat, vaikka niiden selkärankana olevaa metrolinjaa ei vielä ole.
Vanhojen linjojen sopimukset päättyvät 14.8. ja uusien linjojen sopimukset astuvat voimaan. Bussit tulevat siis kuljettamaan matkustajia metroasemille, joilta ei lähde metroa. Siellä pitäisi siirtyä busseihin jotka köröttelevät loppumatkan Kamppiin.
Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin toteutettu. HSL joutuikin heti myöntämään että "liikenne ei jatku samassa laajuudessa kuin nyt". HSL on yrittänyt varautua mahdolliseen viivästykseen jo toukokuun alusta lähtien ja tiedustellut liikennöitsijöiltä busseja tähän. Ainakin Nobina on jo ilmoittanut että autoja ei liikene, ainakaan siihen hintaan jonka HSL tarjosi.
Jos busseja ei saada korvaamaan metroa, tulee ruuhkia. Onko mitään syytä, miksi ei tulisi katastrofaalisia ruuhkia? Tuhansia ihmisiä vaihtamassa busseihin joita ei ole tarpeeksi? Lisää yksityisautoja Länsiväylän aamuruuhkaan? Paineen lisääntymistä VR:n suuntaan, joka muutenkin on helisemässä jos raiteilla on esimerkiksi kosteutta?
Saatamme olla vuosisadan joukkoliikennemokan äärellä. Kun tämä viimeinen käänne lisätään automaattimetro-sekoiluun ja Espoon liian lyhyihin laitureihin, Länsimetro on hyvää vauhtia liittymässä Suomen 2000-luvun suurten munausprojektien ketjuun Talvivaaran ja Olkiluoto 3:n rinnalle.
Voidaan myös kysyä miksi Länsimetron viivästyksestä kerrotaan yleisölle ja päättäjille vasta nyt. Työmaalta nimittäin on tullut viestiä, että ongelmat ovat olleet tiedossa jo pidempään.
Kertooko Länsimetro-yhtiö vieläkään koko totuutta sanoessaan, että viivästyksen syynä ovat valvontajärjestelmien testauksessa huomatut riskit? Työmaalta tulleiden tietojen mukaan turvallisuusjärjestelmien asennus on kuukausia myöhässä. Järjestelmä ei ole testausvaiheessa, vaan sen asentaminen on vielä osin kesken.
Espoossa voi elokuussa alkaa pitkä poikkeustila.
Tweet