Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

KESKO/Anna Koroma-Mikkola

Ekoflaatio uhkaa. Päivittäistavaroita valmistavien yritysten tulot voivat puolittua, elleivät ne sopeudu ilmastonmuutokseen. KESKO/Anna Koroma-Mikkola

Ekoflaatio uhkaa. Päivittäistavaroita valmistavien yritysten tulot voivat puolittua, elleivät ne sopeudu ilmastonmuutokseen.

Yrityksiä uhkaa nyt ekoflaatio

9.12.2008 8.07

IPS

Päivittäistavaroita valmistavien yritysten tulot voivat puolittua vuoteen 2018 mennessä, elleivät ne sopeuta toimintaansa ilmastonmuutokseen, tuore tutkimus varoittaa.

World Resources Institute WRI ja konsulttiyhtiö A.T. Kearney kutsuvat visiotaan ”ekoflaatioksi”. Sen mukaan ilmastonmuutos ja sen torjuntakeinot, vesipula sekä metsien häviäminen nostavat tuntuvasti valmistus-, pakkaus- ja logistiikkakuluja.

Tarkastelussa olivat ruoka, juomat ja hygieniatuotteet, joista monet ovat sidoksissa niukkeneviin luonnonvaroihin. Ennusteen taustaksi tutkittiinkin öljyn, maakaasun, sähkön, viljakasvien, soijan, sokerin, palmuöljyn ja puutavaran hintakehitystä.

Taustaoletuksena oli esimerkiksi se, että Yhdysvaltain tuleva hallitus terävöittää ilmastopolitiikkaansa, mikä nostaa tuotantokustannuksia. Samoin vaikuttavat vesipulasta johtuva satojen kutistuminen ja kierrätyskuidun käytön yleistyminen kaikissa paperi- ja pakkaustuotteissa.

”Vaikka talouskriisi on nyt alentanut perushyödykkeiden hintoja, ne nousevat taas tulevaisuudessa, ja yritykset tietävät sen”, Daniel Mahler Kearneysta sanoo.

Ilman erityistoimia yritysten tulot laskevat tutkimuksen mukaan 13–31 prosenttia jo vuonna 2013 ja 19–47 prosenttia viiden seuraavan vuoden aikana.

Mahler kehottaa yrityksiä supistamaan raaka-ainetarvettaan muuttamalla tuotteidensa ulkonäköä ja pakkausta, jotka yleensä edustavat puolta kustannuksista.

Kuljetuskuluja alentaisi tuotantolaitosten ripotteleminen eri puolille maata keskitettyjen suurlaitosten sijaan. Samoin vaikuttaisi raaka-aineiden etsiminen kotimaasta.

Mahlerin mukaan haasteista selviävät ne yritykset, jotka ottavat kestävän kehityksen toimintansa perustaksi. Toistaiseksi uutta strategiaa soveltavat vain harvat suuryritykset, Mahler sanoo.

”Ekoflaatio on tulevaisuudenvisio, jossa yrityksille lankeavat aiemmin yhteiskunnan kontolle jääneet ympäristökustannukset”, WRI:n Andrew Aulisi kiteyttää.

yritykset 




Viite