Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlforst
Hyvin aikein. Metson Jukka Seppälä sanoo, että yhtiö pitää kiinni jo sovitusta.
12.6.2009 8.39
Isot suomalaisyritykset eivät myönnä tinkivänsä yhteiskuntavastuuhankkeistaan laman takia.
”Yhteiskuntavastuu on stateginen asia, eikä se ole suhdanteista kiinni”, sanoo kehitysjohtaja Ulla Rehell Keskosta.
Kesko harkitsee investointeja tarkkaan taloustilanteen mukaan, mutta kun uutta rakennetaan, se tehdään Rehellin mukaan yhteiskuntavastuuohjelmassa sovituin periaattein. Esimerkiksi uusissa kylmälaitteissa pitää olla kansi ja valomainoksissa käytetään ainoastaan ledejä.
”Suhdanteet tulevat ja menevät, ympäristö pysyy. Meillä on tähtäin kauempana”, sanoo myös rakennusyhtiö Skanskan viestintäpäällikkö Merja Vuoripuro.
Skanskan tavoite on, että vuonna 2050 se rakentaa taloja, jotka ottavat talteen tai tuottavat saman määrän energiaa kuin kuluttavat.
Nokian tiedotuksesta todetaan, että yhteiskuntavastuutyö on laskusuhdanteessa on jopa entistä tärkeämpää, jo yrityksen arvon lisäämiseksi.
Finnish Business & Society -yritysverkoston viestintäpäällikkö Tarja Laakkonen arvioi näppituntumalta, että yritykset eivät ole ainakaan merkittävästi unohtaneet yhteiskuntavastuuta, pikemminkin päinvastoin.
”Ainakin yritykset ovat osallistuneet varsin innokkaasti kansallisiin ja kansainvälisiin vastuuhankkeisiin”, Laakkonen sanoo.
SOK esimerkiksi on perustanut energiayhtiö St1:n kanssa tuulivoimayhtiön, Outokumpu on liittynyt YK:n Global Compact -hankkeeseen ja Kesko on hyväksytty FTSE4Good-vastuuindeksiin.
Fibs on myös saanut keväällä lisää jäseniä, samoin WWF:n Green office -ympäristöpalvelu. Green office -jäsenyyttä kalliimmassa yritysyhteistyössä huonot ajat sen sijaan näkyvät.
”Entistä hanakammin tehdään lyhyitä sopimuksia”, WWF:n vt. pääsihteeri Jari Luukkonen sanoo.
Konepajayhtiö Metson johtaja Jukka Seppälä sanoo, että yritys pitää vanhoista sopimuksista kiinni, mutta miettii tarkasti uusia.
”Meillä on esimerkiksi ympäristönsuojeluun liittyviä ideoita, mutta katsotaan, miten niiden käy”, hän sanoo.
Tarvittaessa Metso vähentää ensimmäisenä sponsoroinnista.
Sama ajattelu näkyy yritysmaailmassa laajemminkin. Mainostajien liiton mukaan vielä viime vuonna sponsorointi lisääntyi. Tänä vuonna 44 prosenttia yrityksistä sanoo vähentävänsä ja 11 lisäävänsä sponsorointia.
Tweet