Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
29.10.2008 12.08
Yritykset raportoivat aiempaa enemmän ympäristö- ja sosiaalisesta vastuustaan, kertoo konsulttiyritys KPMG:n tuore tutkimus.
Sadasta suurimmasta suomalaisyrityksestä 65 prosenttia julkaisi viime vuonna ainakin jotakin yhteiskuntavastuuseen liittyvää tietoa, usein joko erillisenä raporttina tai osana vuosikertomusta.
Maailman suurimmista yrityksistä vastuuasioistaan raportoi jopa 80 prosenttia, kun vastaava luku kolme vuotta sitten oli 50 prosenttia.
Parantamisen varaakin löytyy: harva yritys kertoo vuosikertomuksessaan keskeisistä vastuukysymyksistä, kuten hankintariskeihin tai ilmastonmuutokseen liittyvistä asioista.
Yhteiskuntavastuuraportit jäävät helposti yhtiön muusta raportoinnista irrallisiksi esitteiksi, jolloin niistä ei ole hyötyä oikein kenellekään.
"Stora Enso taas on hyvä esimerkki siitä, että vastuuasiat on täysin integroitu vuosikertomukseen", sanoo partneri Jan Montell KPMG:stä.
Vain joka kolmas yritys kertoi vastuullisuuteen liittyvistä liiketoimintamahdollisuuksista tai taloudellisesta arvosta.
"Tulos on hieman yllättävä, koska modernit yritykset kuitenkin ymmärtävät vastuullisuuden arvon liiketoiminnalle."
Yhä useampi yritys myös palkkaa ulkopuolisen asiantuntijan varmentamaan vastuuraporttinsa tiedot. Tämä tarkoittaa muun muassa pistokoemaisia vierailuja tehtaille ja työntekijöiden haastattelemista.
Suomessa näin tekee yhä vain harva yritys.
"Jos raportoit tietoa, joka voi vaikuttaa yrityksen arvoon, totta kai se pitäisi varmentaa", Montell sanoo.
yhteiskuntavastuu 
Tweet